Naše občianske združenie Airliners.sk, o.z. sa neustále snaží, okrem iného, spolupracovať s leteckými spoločnosťami na rôznych úrovniach. Komunikácia je základom úspechu a tak osloviť zástupcov nejakého dopravcu neodkladáme zbytočne dlho. V minulosti ste si mohli prečítať na našom webe už zopár skvelých reportáží a teraz nadišiel čas na ďalší príbeh.
Rozhodli sme sa, že pôsobenie našich členov sa bude šíriť naprieč starým kontinentom. Nebudeme aktivity sústrediť len na Slovensku prípadne pohodlne vo Viedni ale pohneme sa trošku ďalej. Letecká spoločnosť Qatar nás opäť pozvala na prehliadku jedného z ich lietadiel. V apríli to bol Dreamliner vo Viedni, tento krát sme vycestovali do Mníchova za Airbusom A350-900, ktorý do Viedne zatiaľ na linkách Qataru nelieta.
Je piatok 28.10.2016, 22:00, spod Tatier vyráža prvá posádka našich kolegov. Čaká ich takmer raz taká dlhá cesta, ako musí absolvovať bratislavské jadro združenia. Sobota, 02:30 odchádza posádka druhého auta z Bratislavy a vzápätí o pol hodinu neskôr posádka auta č.3. Cestou v Rakúsku začalo pršať a ako sme sklamaní zistili neskôr, dažďa a hmly sme si užili aj v cieľovej destinácii. Okolo ôsmej ráno sme sa postupne zišli všetky tri autá na letisku v Mníchove pri južnej dráhe na „spotterskom kopci“. Zahraniční členovia nášho tímu prišli lietadlami. Všetci šťastne spolu v nešťastnom počasí. Hmla, mrholenie, slabá viditeľnosť sa podpísali na nálade každého z nás. Chceli sme si pofotiť leteckú premávku pred tým, než sa vydáme do terminálu k pultu spoločnosti Qatar, no počasie malo odmietavý postoj. Sklamali nás aj všemožné servery, ktoré zhodne tvrdili, že má byť polojasno. Dnes už ale nikto nič negarantuje. Porobili sme napriek počasiu nejaké zábery, o tom ale prinesieme samostatný report.
Počasie začalo „dostávať rozum“ až tesne poobede. My sme však v dohodnutom čase, o druhej poobede, už čakali v termináli na zástupcu spoločnosti Qatar. Na chvíľu nás vyplašil organizačný zádrheľ zo strany dopravcu, kde málinko zlyhal ľudský faktor. Takmer sme dostali košom. Všetko sa však rýchlo vysvetlilo a už sme kráčali chodbami na vybavenie ID kariet pre vstup na plochu letiska. Procedúra ako vždy: ID karty, následný check-in a kontrola. Po absolvovaní týchto procesov sme sa vydali po ploche letiska k stojánke Airbusu A350 registrácie A7-ALC. Naša nedočkavosť bola celkom pochopiteľná – náš sprievodca sa ani nestihol spamätať a my sme už tasili fotoaparáty. On nás však rýchlo skorigoval, pretože na pláne bola najskôr prehliadka interiéru lietadla. Tak sme teda vyšli hore schodíkmi do nástupného mosta a z neho do Airbusu.
Hneď od začiatku sme dostali rozchod po celom lietadle. Vstupujeme do kokpitu, ktorý sa podobá na ten v Dreamlineri. Niet sa čo čudovať, obe lietadlá sú najmodernejšie výdobytky leteckej techniky a najnovšie technológie dizajn takmer zjednocujú. Na pohľad najväčší rozdiel medzi týmito kokpitmi je v tom, že kým v Dreamlineri majú piloti pred sebou „barany“ , v Airbuse A350 iba malé joysticky. Obom kokpitom však dominujú veľké obrazovky, v tomto sú si dosť podobné.
Ďalej pokračujeme v prehliadke pasažierskych priestorov. Lietadlo v konfigurácii pre Qatar má dve triedy. Business class disponuje 36 sedadlami, čo je o 14 viac v porovnaní s ich Boeingom 787. V ekonomickej triede sa nachádza 247 sedadiel usporiadaných v radoch 3-3-3, B787 má 232 sedení v economy class. Spolu to je 283 miest pre pasažierov, čiže o 29 viac ako má Dreamliner Qataru. Nie je to však na úkor priestoru. Už na prvý pohľad pôsobí A350 mohutnejším dojmom, B787 pôsobí kompaktnejšie. A350 je skrátka väčšie lietadlo. V biznis triede sú sedadlá konfigurované systémom 1-2-1, pričom stredná dvojica sedadiel je od seba oddeliteľná prepážkou. Každý tu nájde polohovateľné sedlo s diaľkovým ovládaním, veľký displej pred sebou a príslušný komfort. Ekonomická trieda takisto ponúka veľké obrazovky. Pasažieri v celom lietadle majú k dispozícii všetku štandardnú výbavu, ktorú možno očakávať: hudbu, filmy, hry, internet.
Business class – komfort pre náročnejších
Economy class – aj tu majú možnosť cestujúci vidieť pohľad z kamery na smerovke
Posledné dvere lietadla nám nechali otvorené von a boli tu pristavené pojazdné schody. Mohli sme si z plošinky vonku pri dverách odfotiť lietadlo z boku, smerovku a výhľad na plochu. Tadiaľto dolu sme ale nemohli ísť. Vrátili sme sa späť do vnútra, prešli celým lietadlom a cez predné dvere a vestibul „rukáva“ von a naspäť schodíkmi dolu na pľac. Z letiskovej plochy sme si lietadlo prezreli pekne krásne zospodu. Všetko tu bolo čisté, lietadlo je stále pomerne nové. Odovzdané bolo len minulý rok na jar. Na fotografiách si môžete prezrieť všetky detaily – motory, podvozky, klapky, krídla. Zlé počasie už bolo v tejto chvíli definitívne preč, ostali len mláky na ploche.
Pohyb pod lietadlom a v jeho okolí nám umožnil vyfotografovať susedné stojánky a tak sme si nafotili Airbus A321 spoločnosti S7, Boeing 737 Hapag-Lloyd alebo „vytláčanie“ obra A380 Emirates.
Čas sa krátil, lietadlo už očakávalo pasažierov na let do Dohy a tak sme sa rozlúčili s A350-tkou spoločnou fotografiou rovno pod „čumákom“. Poďakovali sme sa zástupcovi spoločnosti Qatar a opustili sme plochu. Náš program však ani zďaleka nekončil. Na pláne sme mali ešte v ten deň návštevu Besucherparku priamo na letisku v Mníchove a po nocľahu v hoteli nás čakal ďalší deň, ktorý sme vyhradili na naše spotterské hobby. O tom už ale čoskoro v ďalšom článku.
Text a foto: NK, DD, RH