70 rokov na československom nebi – Tréner

V posledných dňoch oslavuje československá legenda naozaj guľaté a úctyhodné výročie. Presne 20.10. 1947, okolo 17:00 miestne času, sa na československé otrokovické nebo vzniesol prvýkrát slávny Z-26 z ktorého nasledujúce desaťročia vznikla v skutku nezabudnuteľná séria poctivých lietadiel. My sa teraz bližšie pozrieme na históriu a súčasnosťou tohoto skvostu, ktorý lieta už 70 rokov.

LD Slávnica 2017 10

Modelová rada Tréner a jeho prvý člen Zlín Z-26 vznikol na požiadavku vtedajšej vlády, kedy po 2. svetovej vojne potrebovala armáda ľahké cvičné lietadlo s usporiadaním sedačiek za sebou s dvojitým riadením tak, aby bolo na lietadle možné vykonávať nielen základný, ale aj akrobatický výcvik. Konštruktéri otrokovickej továrne Zlín teda navrhli lietadlo zmiešanej konštrukcie, s trupom so zvarených z trubiek, ktorý bol potiahnutý leteckým plátnom. Samotné krídlo a chvostové plochy sa skladali z celodrevenej konštrukcie.

Základné technické údaje Z-26:
– Dĺžka a rozpätie: 7,42m, 10,28m
– Plocha krídel: 14,9 m²
– Hmotnosť prázdneho lietadla: 510kg
– Maximálna vzletová hmotnosť: 765kg
– Použitý motor: Walter Minor 4-III s celkovým výkonom 78kW
– Maximálna rýchlosť: 205km/h
– Dolet: 600km
– Dostup: 4800m

IMG_8285

Prvý Tréner však vykazoval určité technické nedostatky a počas jeho testovania a prevádzky sa vyskytovali úniky a výbuchy palivových pár a podobne. Preto si otrokovický Zlín pripravil jeho nástupcu, Zlín Z-126, ktorého krídlo už bolo rovnako ako trup – celokovové. Za krátku dobu sa však otrokovická firma rozhodla ďalej modernizovať a vylepšovať dnes tak obľúbené lietadlo a v roku 1952 vzniká Zlín Z-226. 205-ťka, ako sa ľudovo tomuto lietadlu hovorí vznikla z požiadavky československých pilotov na ľahké a výkonné lietadlo s dobrou stúpavosťou, ktoré by bolo vhodné na aerovlekové účely.

Základné technické údaje Z-226:
– Dĺžka a rozpätie: 7,86m, 10,28m
– Plocha krídel: 14,9 m²
– Hmotnosť prázdneho lietadla: 600kg
– Maximálna vzletová hmotnosť: 850kg
– Použitý motor: Avia M-137A s celkovým výkonom 132kW
– Maximálna rýchlosť: 260km/h
– Dolet: 300km
– Dostup: 4800m

IMG_8945

Prirodzený vývoj už úspešného modelu však nenechal na seba dlho čakať a zakrátko v roku 1957 otrokovická fabrika Zlín prišla s modernizovaným Z-326, ktorý mal čiastočne zaťahovací podvozok. Vďaka nižšiemu odporu tak bolo možné dosiahnuť lepšie letové výkony.  Lietadlo sa tak ujalo, že jeho ďalšia verzia, Z-526 bola vyrábaná a vyvážaná nielen pre domáce potreby, ale množstvo lietadiel poputovalo aj do zahraničia. Najznámejšia verzia, Zlín Z-526A tzv. Kraťas bolo ľahké akrobatické lietadlo, ktoré bolo, ako už názov naznačuje, jednopilotné. Ako posledné z tejto rady na trh uviedol výrobca model Z-726, ktorý bol univerzálnym lietadlom vhodným nielen na základný, ale aj akrobatický výcvik a cestovanie. Jeho výroba však bola určená predovšetkým pre zahraničné účely a tak je to skôr rarita.

OM-CRO Z526 Dusan Samko

História Tréner-a je naozaj bohatá. V súčasnosti rôzne modely Trénerov využíva napr. česká skupina Follow me a veľkú úspešnosť nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí s Trénermi zaznamenáva aj slovenská skupina predvádzajúca historické vzdušné súboje – Retro Sky Team.  Nám neostáva nič iné, len dúfať, že jeho majitelia sa o tieto krásne kúsky budú starať aj naďalej a ešte mnoho a mnoho rokov budeme môcť vidieť toto jedinečné lietadlo nielen na leteckých dňoch, ale aj v bežnej letovej prevádzke.  🙂

OM-ERS Z526 Trener

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?