McDonnell Douglas MD-82, medzi nami spottermi možno stačí „eMDéčko“. Lietadlo s kapacitou až 170 cestujúcich, ktorého výroba skončila v roku 1999. Dodnes sa s týmto typom môžeme stretnúť aj na slovenských letiskách a už pár rokov ide o zaujímavú zmenu pomedzi Airbusy a Boeingy. Každým rokom ich je však na oblohe menej a preto si v nasledujúcom článku spomenieme históriu a jednotlivé verzie z rodiny MD-80 ale aj MD-90. V druhej časti sa bližšie pozrieme na konkrétny kúsok z flotily Bulgarian Air Charter.
Vývoj série MD-80 začal už v sedemdesiatich rokoch, jednalo sa o modernizovaný a predĺžený Douglas DC-9. MD-čka mali konkurovať hlavne Boeingom 737 a neskôr aj Airbusu A320. Základná verzia MD-81 bola do služby zavedená v roku 1980 spoločnosťou Swissair. Od verzie MD-82 boli lietadlá vybavené výkonnejšími motormi JT8D-217. Ďalšou bolo MD-83 vybavené prídavnými nádržami, ktoré umožnili dolet až 4 600km. Nakoniec v roku 1987 bola pre spoločnosť Delta vyvinutá modernizovaná MD-88 s vylepšenou avionikou, časom boli na tento štandard upravené aj pôvodné MD-82 tejto spoločnosti. Jedinou, už na prvý pohlaď odlišnou variantou bola MD-87, tá bola oproti ostatným o 5metrov kratšia s kapacitou 130 cestujúcich.
Lietadlo si objednali mnohé spoločnosti po celom svete. Z tých európskych môžeme spomenúť SAS, Swissair, Alitalia alebo španielsku Iberiu. V USA si typ obľúbili prakticky všetky veľké spoločnosti ako Delta, TWA, alebo American Airlines. Aj napriek úspechu sa už v 90-tych rokoch ukazovala zastaranosť. Novšie A320 alebo prichádzajúce 737NG ponúkali spoločnostiam podstatne nižšiu spotrebu a vyššiu kapacitu. Postupne tak boli MD-80 vytlačené zo scény. Výroba bola ukončená v roku 1999 po vyrobení takmer 1 200 kusov, z toho približne polovicu tvorí verzia MD-82.
McDonnell Douglas sa však ešte snažil zabojovať o svoj podiel na trhu a ponúkol modernizovanú MD-90 a MD-95 s novými motormi. Pri dlhšej MD-90 to boli IAE V2500, dodnes používane na Airbusoch A320. Na pohon kratšej MD-95 bol vybratý motor BR700, používaný najmä v bizzjetoch Global alebo Gulfstream V. Tieto lietadla už ale ani z ďaleka nedosiahli úspech pôvodného typu. Výroba MD-90 bola ukončená po necelých 120 vyrobených kusoch v roku 2000. Ešte predtým ale došlo pre finančné problémy k zlúčeniu firmy McDonnell Douglas s konkurenčným Boeingom. Projekt MD-95 si Boeing ponechal aj napriek tomu, že priamo konkuroval vlastnému typu 737-600. Lietadlo bolo premenované na Boeing 717 a výroba pokračovala až do roku 2006, kedy bola ukončená po 156 vyrobených lietadlách. Takmer 150 z nich dodnes lieta pre spoločnosti Delta, Hawaiian, QantasLink a Volotea.
40 rokov od prvého vzletu a 20 rokov po ukončení výroby tak MD-80 postupne mizne zo svetovej oblohy. V minulosti najväčší prevádzkovateľ týchto lietadiel, spoločnosť American Airlines, nedávno oznámila, že posledných 26 kusov vyradí začiatkom septembra 2019. Práve tá bola v minulosti najväčším prevádzkovateľom MD-81,82,83 a 87, ktorých mala spolu vo flotile viac ako 360. V prevádzke tak dnes ostáva po celom svete z približne 1 200 vyrobených len niečo cez 200 lietadiel z rodiny MD-80, ktoré sa na letisku rozhodne nedajú prehliadnuť a hlavne prepočuť.
MD-82 LZ-LDP Bulgarian Air Charter
Najväčšiu flotilu MD-82 v Európe a štvrtú najväčšiu na svete má dnes spoločnosť Bulgarian Air Charter. Tá spočiatku zabezpečovala charterové lety z a do Bulharska s piatimi TU-154M, tie boli už o štyri roky nahradené lietadlami MD-82, ktoré predtým lietali pre taliansku Alitaliu. Dodávka posledných dvoch MDčiek sa uskutočnila v júny 2013. Dnes dopravca prevádzkuje 9 týchto lietadiel s priemerným vekom 27 rokov. Spoločnosť je na Slovensku dobre známa a už viac ako 10 rokov zabezpečuje charterové lety do Burgasu z Bratislavy, Košíc a Popradu pre mnohé cestovné kancelárie. Od roku 2015 sú však tieto lietadla aj tu postupné nahradzované Airbusmi A320.
MD-82 Bulgarian Air Charter pri poslednom odlete z Popradu v letnej sezóne 2018.
7.7.2019 bolo na let do Popradu nasadené MD-82 registrácie LZ-LDP, vyrobené v Kalifornskom Long Beach roku 1990. Lietadlo má kapacitu 164 cestujúcich a pre Bulgarian lieta od mája 2010. No ešte predtým bolo pod registráciou I-DACP prevádzkované talianskymi spoločnosťami ATI a Alitalia. Fotografie tohto lietadla si môžete pozrieť na konci článku.
Každý rok si pri poslednom odlete do Burgasu poviem „snáď sa ešte vrátia“, verím teda že sa MDčka ukážu aj v sezóne 2020. Tá tohtoročná však ešte nie je ani v polovici, kľudne si tak choďte obzrieť tento „ohrozený druh“ na vlastné oči, niektorý z vás sa s ním určite aj preletia…
Na záver by som chcel poďakovať posádke letu BUC7177 a ľuďom z popradského letiska za možnosť pozrieť a vyfotiť si lietadlo naozaj z blízka.
Foto/text: Dávid Dolinay