4 Engines 4 LongHaul – týmto sloganom sa okolo roku 2000 snažil Airbus propagovať typ A340, ktorý bol určený na tie najdlhšie linky. Tento rok to však nemusí tak úplne platiť. Nemecká Lufthansa sa rozhodla nasadiť A340 aj na niektoré krátke Európske linky, konkrétne:
- Frankfurt – Lisabon linky LH1168 a LH1169 v pondelok a utorok (A340-300,600)
- Frankfurt – Dublin linky LH978 a LH979 v stredu (A340-300)
- Frankfurt – Viedeň linky LH1232 a LH1233 v pondelok a utorok (A340-600)
Tieto zmeny by mali vydržať až do októbra. Je to tak celkom dobrá možnosť preletieť sa týmto typom ešte predtým ako ho Lufthansa vyradí z flotily. Zaujímavá je aj možnosť rezervovať si sedadlo Premium Economy za cenu klasickej ekonomickej triedy, prípadne jedno z ôsmich sedadiel First Class za cenu Business triedy. Ja som príležitosť letieť s widebody na hodinovom lete využil ešte koncom júla.
30.7. ešte pred východom slnka sa letisko vo Frankfurte postupne zobúdza. Za sklom terminálu je už pristavený Airbus A340-600 registrácie D-AIHZ, vyrobený v roku 2009 ako posledná 600vka pre Lufthansu. Po tomto kuse zišlo z výrobnej linky už len 5 ďalších A340. Na vedľajších stojiskách na svoj let čaká aj jedno Jumbo a Airbus A380.
Nástup do lietadla prebieha cez druhé dvere. Postupne sa cez Business a Premium Economy dostávam až na moje miesto v 40tom rade pri okne (40K). Lietadlo má kapacitu 297 cestujúcich v štyroch triedach (F8/C44/W32/Y213). Interiér v nedávnej minulosti prešiel renováciou a tak bežný cestujúci ani nepostrehne že letí starším typom, ktorý pomaly mizne z oblohy.
S malým meškaním, predsa len odbaviť kedysi najdlhšie dopravné lietadlo na svete trvá o niečo dlhšie ako pôvodnú A320, odlieta Airbus z dráhy 18. Trasu letu smerom na Plzeň a ponad České Budějovice je možné sledovať na dotykovej obrazovke pred sebou. Súčasťou IFE je aj výber filmov, rôznych videí nie len o spoločnosti Lufthansa a samozrejme aktuálne údaje o lete (čas do cieľa, výška, rýchlosť a pod.). Na to však pri takto krátkom lete ani nie je čas. Krátko po vzlete sa už podávajú nápoje a niečo malé pod zub.
Po hodine letu tristo-štyridsiatka pristáva na dráhu 34 vo Viedni a tak končí moja prvá skúsenosť s widebody. Lietadlo odparkovalo na stojisko za Terminálom 3, po ceste do autobusu si ho tak môžem ešte raz poriadne obzrieť. O hodinu a pol už odlieta späť do Frankfurtu.
Lufthansa, dnes najväčší prevádzkovateľ A340 (A340-300 a -600), už teraz postupne nahradzuje tento typ novými A350 a do roku 2025 by mali flotilu opustiť aj posledné stroje. Štvormotorové typy sú tak čoraz zriedkavejšie, na krátkych európskych linkách naozaj výnimočné.
Do Frankfurtu som priletel z Krakowa ani nie 48hodín pred týmto letom a celý pondelok som strávil pobehovaním okolo plotu letiska s foťákom v ruke. „Spotterský výber“ sa nachádza na Flickr Airliners.sk.
Foto/text: Dávid Dolinay
Tags: Airbsu A340 Airbus Frankfurt nad Mohanom