Pri pohľade na Tupolev Tu-154M sa asi každému leteckému fanúšikovi vybavia spomienky na nezameniteľný zvuk troch motorov Soloviev D-30KU. 27.9.2020 uplynuli tri roky od kedy motory posledného letu schopného Túčka v Európskej únií naposledy stíchli. Tupolev TU-154M sériového čísla 0803 bol dodaný do Československa v roku 1989 s registračkou OK-BYO. Po rozdelení republiky o štyri roky neskôr, lietadlo pripadlo Slovensku a bolo preregistrované na OM-BYO. V roku 1998 sa k nemu pridala ďalšia 154ka registrácie OM-BYR, ktorú nakoniec staršie BYO prežilo o viac ako 7 rokov. Práve starší Tupolev sa totižto až v roku 2008 vrátil z Ruska, po revízií za takmer 6,9 milióna dolárov. OM-BYR sa podobnej revízie nedočkal a už desať rokov je uzemnený na bratislavskom letisku.
V interiéri lietadla sa v prednej časti kabíny nachádza prezidentský salónik s gaučom a orechovým stolom. Za salónikom je business trieda a kuchynka, v zadnej polovici lietadla sa nachádza klasická ekonomická trieda so sedením 3+3. V porovnaní s OM-BYR, kde bola napríklad aj sprcha, je tak vybavenie o niečo menej luxusné, avšak celková kapacita bola o niečo vyššia.
Najdlhší let (22 620 km) s medzipristátiami absolvovalo BYO po trase Bratislava – Kazachstan – Peking – Sendai – Tokio – Peking – Kazachstan – Bratislava. Celkovo za 27rokov prevádzky nalietalo 5200 hodín, vykonalo 3 250 letov a prepravilo približne 148 000 cestujúcich, medzi ktorými boli okrem slovenských delegácii napríklad nórsky kráľ, thajská princezná alebo pápež Ján Pavol II. Lietadlo s kapacitou 116 cestujúcich si ale v minulosti na letnú sezónu prenajala napríklad aj spoločnosť Air Slovakia a tak sa „špeciálom“ mohli preletieť aj bežný cestujúci. Posledný, hodinu a pol trvajúci let, sa uskutočnil 27.9.2017 na trase Bratislava – Košice s preletmi nad letiskami Sliač a Poprad. Po nízkom prelete a pristátí v Košiciach Túčko zarolovalo popod rozlúčkovú vodnú slávobránu až ku plotu leteckého múzea, ktoré sa stalo jeho novým domovom.
V roku 2020 tak podľa portálu russianplanes.net ostáva z 969 vyrobených už len 46 letu schopných TU-154. Pri troche šťastia sa niektorý z nich možno ukáže aj na slovenskom letisku a my letectvom nakazení budeme môcť chvíľku pospomínať na nie tak dávnu históriu keď lietali aj u nás…
Nahliadnite do útrob bývalého vládneho špeciálu v nasledujúcej galérií.