Zmena letiskových frekvencií na krokovanie 8,33 kHz už narobila samozrejme riadnu paseku. Zmätok, ktorý vládne momentálne v SK priestore, je citeľný pri každodennom polietaní. Kto to nezvládol a prečo už rozoberať nebudeme. (Škoda slov) Problém, ktorý sa nás všetkých lietajúcich týka, sa volá bezpečnosť. Tu však narážame na dvojaký prístup od samotných pilotov.
Pred každým letom je pilot povinný si spraviť prípravu na let, ktorá pozostáva z počasia (na mieste odletu, po trati, v mieste pristátia a poprípade aj na záložnom letisku), čítania NOTAMov a skontrolovanie správnosti údajov na zamýšlaný let, ako sú frekvencie, by mali byť alfou a omegou v predletovej príprave. Obzvlášť letiskové frekvencie za súčastného stavu treba radšej preveriť dvakrát! Nestane sa Vám potom to, že letíte z bodu A do bodu B, križujete ATZ letiska, ktoré by už malo mať frekvenciu po novom, lenže niekto na úrade sa rozhodne, že ešte to tam nedáme a pritom už všetci dostanú informáciu, že dané letisko už od určitého dátumu bude mať novú frekvenciu. Čo nie je v AIPe proste neplatí.
Môže sa Vám stať aj to, že na frekvencií Bratislava Info – 124.300 Vám dajú informáciu, že áno letisko už má novú frekvenciu, pritom v AIPe je v platnosti ešte stále stará frekvencia a čuduj sa svete aj letisko je stále na starej frekvencií. Ľahko sa potom môže stať, že vletíte do ATZ, hlásite sa a vyzerá to ako cez týždeň na aeroklubovom letisku, kde „zdochol pes“. Pritom je tam prevádzky viac ako na bratislavskom letisku v zimnom období.
Obzvlášť by som upozornil na kategóriu pilotov, ktorá „veľmi rada“ komunikuje na frekvencí letiska keď sa nachádzajú v ATZ – plachtári. Plachtári si pred letmi dohodnú vlastnú frekvenciu, na ktorej budú medzi sebou komunikovať a tak nečakajte, že v rámci ATZ s takouto prevádzkou Vám niekto z nich odpovie na volanie naslepo. Letíte a pred Vami zrazu Blaník alebo Discuss, alebo čokolvek čo má naladené najskôr niečo úplne iné ako frekvenciu daného letiska. Česť výnimkam, žiaľ toto sa stáva dosť často a týchto stretnutí vo vzduchu začína pribúdať.
Snáď kompetentní začnú konať skôr ako dôjde k neštastiu. Či vôbec je ale otázne vzhľadom na nedávnu skúsenosť, kedy sme vyvolali stretnutie ako občianske združenie Airliners.sk s LPS SR š.p., na ktoré bol neskôr prizvaný aj Dopravný úrad a práve tento našu snahu o zaradenie školenia komunikácie, ktoré sme mali záujem v spolupráci s LPS SR š.p. zorganizovať povedal, že to nie je potrebné. Dôležitejšie bolo rozoberať letecké nehody, narušenia vzdušných priestorov a mnoho ďalších vecí. Komunikácia je, z pohľadu Dopravného úradu, irelevantná. Dovolím si tvrdiť presný opak a možno by školenie o tom ako správne komunikovať znížilo práve počty udalostí, ktoré boli dôležitejšie. Pracovníci ATCo by o tom vedeli porozprávať zrejme svoje.
Aby to nebolo len o tom ako plachtári kašlú na frekvenciu. Nie sú jediní čo lietadlovú rádiostanicu majú len na okrasu. Veľakrát sa stáva, že pilot nekomunikuje vôbec alebo ma naladenú absolútne inú frekvenciu.
Dám príklad zo života:
Letím z bratislavského CTR pozdľž Karpát okolo ATZ Dubová smer Boleráz. Primárne naladený po opustení CTR na BA INFO, záložná frekvencia preladená na Dubovú. Blížim sa k Dubovej, prepínam primárnu na Dubovú a hlásim: typ lietadla, poloha, výška a smer odkiaľ kam. Nikto neodpovedá. Bodaj by aj, veď v tom čase bolo letisko Dubová ešte na začiatku a veľmi sa tam nelietalo. Pozerám smerom k letisku a zrazu Cessna 172 stúpa rovno na mňa. Ohlasujem sa a opäť žiadna odpoveď. Rýchlym sklesaním zabezpečím rozstup ako tak. Volám na BA Info, či aspoň u nich sa niekto hlásil z Dubovej, lebo aj keď som ich mal na odposluchu, tak som nič podobné nezaregistroval. Tiež nie.
Boleráz kedysi dávno. Letíme od Nitry domov do Bolerázu. Nad mestom Trnava naladím frekvenciu Bolerázu a za mestom ohlasujem dlhé finále na dráhu 32. Klapky nastavené, blížime sa k dráhe a v tom asi 100m pred nami nás prekrižuje Blaník a sadá do pravého poľa po tom čo nám vletel rovno do dráhy. Samozrejme na frekvencii ticho.
Takýchto prípadov je žiaľ veľmi vela. Tá lietadlová rádiostanica tam nie je na okrasu a je potrebné ju používať. Raz nás to bude stáť niekoho život a pritom by stačilo stlačiť ten malý gombik na knipli….