Leteli ste tento rok niekde na dovolenku a Váš let meškal? Najdôležitejšie príčiny meškaní sme si rozobrali v tomto článku. Dnes sa však pozrieme na to ako zatiaľ vyzerá letná sezóna z pohľadu meškaní v európskom vzdušnom priestore. Na začiatku augusta 2018 vydal Eurocontrol jednoduchú štatistiku letov, z ktorej vyplýva nasledujúci graf. Na dôsledky a príčiny sa pozrieme nižšie.
Z grafu je možné pozorovať výrazný nárast celkového meškania letov v mesiacich jún-júl 2018 v porovnaní s rokom 2017. Okrem toho, že vo vzdušnom priestore sa každý rok nachádza v jednom momente čoraz viac lietadiel, ako jednu z hlavných príčin tohoto nárastu možno pomenovať počasie . Dôsledok klimatických zmien je tak možné pozorovať aj v letectve. Z grafu je vidieť, že kým na konci júla 2017 bolo celkové meškanie letov na úrovni približne 3 milióny minút, už o rok neskôr vďaka nárastu prevádzky a počasiu to bolo o 1,5 milióna minút viac.
Čoraz väčší počet búrok, trvalých dažďov a vznik celoeurópskych rozsiahlych frontálnych systémov tak vytvára tlak na leteckú dopravu. Lietadlá sa musia týmto extrémom počasia vyhýbať, častokrát dochádza k presmerovaniu lietadiel na iné letové cesty, čo má za následok vznik nemalého meškania.
Situácia začína byť pre Európu pomerne vážna, nakoľko vzdušný priestor a jeho kapacitu nie je možné zväčšovať do nekonečna. Preto sa v máji 2018 začal týmto problémom vážne zaoberať aj samotný Eurocontrol na konferencií „Weatherproofing the Network“, ktorej hlavných cieľom bolo vytvoriť tlak na lepšiu optimalizáciu a nájdenie možných spôsobov riešenia tohoto problému. Podľa účastníkov konferencie je vzdušný priestor Severnej ameriky, najmä vďaka tropickým búrkam a veľkým extrémom počasia, oproti európskemu priestoru lepšie pripravený na náhle zmeny počasia, presmerovanie lietadiel a pod., čím vznikajú oveľa menšie meškania. A tak sa črtá spolupráca medzi jednotlivými zodpovednými inštitúciami s cieľom zlepšiť situáciu nad Európou.
Prvé kroky bude možné pozorovať už v blízkej budúcnosti, kedy tzv. Network manager inicioval koordinačné stretnutie s cieľom identifikovať jednotlivé rezervy systému a docieliť zmeny v spôsobe predpovedí počasia. Predpovede počasia budú lepšie koordinované, čo by malo pomôcť znížiť rozdielnosť predpovedí a pripravenosť posádky na jednotlivé zmeny počasia, ktoré vznikali hlavne z dôvodu rozdielnych výpočtových modelov a pod.