Prinášame vám prehľad toho najzaujímavejšieho, čo sa udialo minulý týždeň v civilnom letectve.
31.12.2018
Letecké spoločnosti sa prebiehali so zverejňovaním rôznych prevádzkových štatistík. Zaujali nás informácie o roku 2018 u Emirates. Blízkovýchodný dopravca prepravil v roku 2018 až 59 miliónov cestujúcich, do 157 destinácií v 85 krajinách. V polovici decembra Emirates dostali posledný Boeing 777-300ER. Flotila tohto dopravcu má momentálne 274 lietadiel typu Airbus A380 a Boeing 777.
Posledný deň v roku má ešte jedno špecifikum. Pokiaľ radi oslavujete Silvester, máte jedinečnú možnosť ho osláviť hneď 2x. Na svete existuje zopár liniek, ktoré vám to umožnia – napríklad linka Tokio Haneda – Los Angeles. Boeing 777-300 leteckej spoločnosti All Nipppon Airways odlieta 9 minút po polnoci 1.1.2019 a pristáva v Los Angeles o 17:00 31.12.2018. Druhým takým letom môže byť napríklad linka Peking – Honolulu. Airbus A330 Air China odlieta z Pekingu o 01:47 1.1.2019 a pristáva na Hawaii o 16:30 na Silvestra.
1.1.2019
Bilancovala aj Aviation Safety Network. Podľa jej záznamov bolo v roku 2018 celkovo 15 smrteľných incidentov, pri ktorých zomrelo celkovo 556 cestujúcich. Rok 2018 sa tak stal tretím najbezpečnejším rokom v počte smrteľných nehôd a deviaty v počte mŕtvych. Pre ilustráciu, porovnateľný počet ľudí zahynul pri dopravných nehodách na cestách v minulom roku v Českej republike. Najbezpečnejším rokom v histórii letectva je rok 2017, keď bolo celkovo 10 smrteľných nehôd s celkovým počtom 44 mŕtvych.
2.1.2019
Japonsko ohlásilo, že s účinnosťou od 7. januára zavádza nový odletový poplatok, prezývaný Sayonara tax. Poplatok $9.4 sa týka každého cestujúceho, ktorý opúšťa Japonsko na palube lode alebo lietadla. Deti mladšie než 2 roky a tranzitujúci cestujúci sú od tejto dane oslobodení. Odletový poplatok plánuje japonská vláda využiť na rozvoj infraštruktúry a podporu turizmu.
Qatar Airways sa vybralo na „nákupy“. Katarský dopravca finančne vstúpil do leteckej spoločnosti China Southern Airlines. Pokračuje tak v stratégii investovania do významných spoločností na svete. Qatar Airways vlastní 20% podiel v konzorciu IAG (British Airways, Iberia, LEVEL, Vueling, …), 10% v Cathay Pacific, 10% v LATAM, 49% v Air Italy a teraz 5% v China Southern Airlines.
3.1.2019
Boeing 737-800 Ethiopian Airlines počas pristátia na letisku v Entebbe v Ugande zišiel z dráhy. Našťastie sa nezranil nikto z 139 cestujúcich na palube.
V dôsledku obáv z Brexitu írsky Ryanair požiadal britský letecký úrad o registráciu. Tá umožní v prípade potreby pobočke Ryanair UK operovať lety vrámci UK a medzi UK a krajinami mimo EU.
4.1.2019
Výrobca lietadiel Boeing po prvý raz namontoval na lietadlo Boeing 777X nové motory GE9X. Motory spoznáte naozaj ľahko. Sú to totiž motory s najväčším priemerom na svete. Na rozdiel od motora GE90 má o 6 lopatiek menej, tie sú však dlhšie a širšie. Priemer motorov je väčší než priemer trupu Boeingu 737. Zaujímavosťou je, že výkon motora je nižší než GE90. Tento hendikep je kompenzovaný zvýšenou efektivitou lietadla, ktoré je dosahované vďaka novému profilu krídla.
5.1.2019
Na palube Airbusu A320Neo Royal Brunei Airlines došlo počas letu z Hong Kongu do Bandaru k explózii powerbanky, ktorú mal cestujúci v príručnej batožine na palube lietadla. Posádka promptne zasiahla a zahasila vzniknutý požiar. Došlo k zadymeniu priestoru kabíny. Lietadlo pokračovalo v lete do cieľovej destinácie, ked bezpečne pristálo.
6.1.2019
Talianska vláda sa v prípade predaja Alitalie priklána k predaju americej leteckej spoločnosti Delta pred Lufthansou. Tá sa chce primárne fokusovať na lety po Európe, na rozdiel od Delty, ktorá vo svojich plánoch vidí priestor na diaľkové lety z Milána a Ríma do miest v USA . Predaj Delte by podľa predstaviteľov vlády rovnako zabránil prípadnému prepúšťaniu zamestnancov.
Tags: Airbus Boeing 777 Delta qatar airways Ryanair