Novinky pre A350
Prvenstvo Qatar Airways a ich doteraz najväčšej flotily A350 s 53 kusmi predbehli Singapore Airlines. Tí s tromi dodávkami nových lietadiel zvýšili počet lietadiel vo svojej flotile na 55 kusov. Typ A350 reprezentuje 41% flotily Singapore Airlines, 66% aktuálne činných lietadiel vo flotile, no a v priebehu marca prevádzkoval 58% letov spoločnosti.
Prvý Airbus A350 registrovaný pod MSN 452 vyrobený v čínskom Tianjine bude onedlho smerovať k jeho majiteľovi. Mala by sa ním stať letecká spoločnosť China Eastern.
Brazílsky LATAM medzitým oznámil, že plánuje vyradiť zo svojej flotily práve A350tky. Vyradenie pomerne zánovného typu, ktorého priemerný vek vo flotile LATAMu sú tri roky, odôvodňuje nutnosťou škrtania výdavkov, ako aj prebiehajúcou ochranou pred veriteľmi. Vo flotile tak zostane kombinácia Boeingov 767, 777 a 787 Dreamliner.
Dodávky Airbusov
Pri Airbusoch ešte zostaneme. Výrobca hlási úspešný marec, kedy sa mu podarilo zrýchliť dodávky nových lietadiel. 72 nových kusov typov A220, A320 a A350 bolo dodaných rôznym spoločnostiam vrátane spoločností Aer Lingus, Wizz Air, IndiGo, či Delta. S počtom dodávok 125 kusov v prvom kvartáli dokonca prekonali prvý štvrťrok predošlého roku, v ktorom bolo dodaných 122 lietadiel.
MAX
Prvého MAXa sa dočkali aj v Bielorusku. Belavia oznámila dodávku prvého lietadla MAX 8 registrácie EW-528PA z celkového počtu piatich objednaných kusov.
Spoločnosť flydubai uskutočnila prvé komerčné lety na type od jeho uzemnenia. Predchádzali tomu letové skúšky na piatich MAXoch vo flotile; Flydubai má dovedno 14 MAXov, z nich štyri MAX 8 a jeden MAX 9 dostali povolenie regulátora o znovuzaradení do flotily. Prvý let do Sialkotu pod označením FZ327 bol vypravený dňa 8. apríla. V ten deň boli prevádzkované ďalšie lety na type, a to do Karachi, Multanu a Teheránu.
Vietnamský letecký úrad (CAAV) povolil typu prelety nad jeho územím. Zákaz platil od marca 2019 v súvislosti s nehodou Ethiopianu.
Zatiaľ čo sa uzemnený MAX pomaličky rozlietava, výrobca Boeing hlási nový problém na obzore. Presná príčina síce nebola špecifikovaná, no mala by sa týkať chyby v elektrickom vedení, ktorá bola objavená počas výroby. Týka sa to lietadiel vo flotile dovedna 16-tich aerolínií, ktoré výrobca požiadal o spoluprácu počas preverovania danej závady. V súvislosti s oznámením sa viacerí prevádzkovatelia, vrátane spoločností Southwest Airlines, United a American Airlines, rozhodli preventívne uzemniť všetky MAXy v ich flotilách.
777
Japan Airlines budú predčasne vyraďovať 13 lietadiel typu 777 vybavených motormi od Pratt & Whitney. Pôvodne sa plánovalo vyradiť ich v marci 2022, avšak uzemnenie lietadiel v reakcii na nehodu United Airlines 777 zapríčinenú únavou materiálu v lopatkách pohonných jednotiek, rozhodnutie urýchlilo. Prevádzka na linkách vyradených lietadiel by mala byť nahradená typom A350.
Prírastky pre VistaJet
Prevádzkovateľ bizjetov sa môže tešiť z dodávky dvoch lietadiel Global 7500. Ďalších 12 kusov by sa malo pridať do ich flotily v priebehu nasledujúcich dvoch rokov. Spoločnosť zároveň oznámila objednávku desiatich lietadiel typu Bombardier Challenger 350, z ktorých väčšina by mala posilniť flotilu v priebehu nasledujúceho roka. Aerolinka by po posilnení mala prevádzkovať vyše 90 lietadiel.
Cestovateľské bubliny
Jedna z bublín by mala vzniknúť medzi Austráliou a Novým Zélandom. Oznámili to Air New Zealand počas tohto týždňa.
Ďalšia bublina, v závislosti od rýchlosti očkovania, je navrhovaná medzi Spojenými štátmi a Spojeným kráľovstvom. Konkrétny návrh bol podaný britskej vláde leteckými spoločnosťami British Airways a Virgin Atlantic.
British Airways takisto oznámili nové linky od tohto leta, a to medzi London-City, Gibraltárom a Jersey.
Udržateľnosť v podaní UPS
Americký prevádzkovateľ sa stane tretím klientom spoločnosti Beta Technologies, ktorá vyrába lietadlá Alia s tzv. eVTOL certifikáciou. UPS objednali celkovo 150 kusov a mali by slúžiť na časovo kritické doručenie tovaru. Prvé dodávky sú očakávané v roka 2024. Koncept Alia má kapacitu pre dvoch pasažierov a náklad, dolet 500 km a užitočnú hmotnosť 2720 kg. Na dobitie batérií stačí vraj len jedna hodina, vďaka rýchlemu napredovaniu vo vývoji nabíjacích staníc.
Non-stop, ja letím non-stop
Comlux s ich Dreamlinerom 787-8 registrácie P4-787 prekonal rekord v dĺžke non-stop letu. Z juhokórejského Incheonu do Buenos Aires to dali na jeden šup – za 20 hodín a 19 minút. Preletelo sa 10520 námorných míľ. Zaujímavosť na záver, zostávajúcich 8200 kíl paliva v nádržiach by vydržalo na ďalšiu hodinu a pol letu.
„Pomlčka“ v Bratislave
Tento týždeň sme na bratislavskom letisku privítali Dash Q400 registrácie OE-LGQ, ktorý priletel do Bratislavy po jeho vyradení z flotily spoločnosti Austrian Airlines. Konkrétne lietadlo je tretím vyrobeným kusom a bol druhým služobne najstarším vo flotile Austrianu.
OZtko malo stretko
Na virtuálnom stretnutí členov OZ Airliners.sk sa prebehla agenda na tento rok. So začínajúcou letnou sezónou plánujeme opäť začať práce na dubnickom Fokkri. Tešiť sa môžete na viacero noviniek, ktoré pre vás chystáme.
Tags: nedeľník