Vueling v ORY
Španielska nízkonákladovka oznámila 32 nových liniek z parížskeho Orly. Stalo sa tak desať dní po získaní 18 slotov na letisku. Linky budú smerovať do dovedna desiatich krajín. Počet liniek z Orly sa tak pre aerolinku navýši na celkovo 52 liniek.
Airbus flotila pre ITA
ITA (Italia Transporto Aereo), považovaná za nástupcu Alitalie, oznámila plány na prevádzku ich flotily, ktorá bude pozostávať z Airbusov, a to konkrétne z desiatich A330neo, siedmich A220 a jedenástich lietadiel z rodiny A320neo. Dodávky lietadiel by sa mali začať v prvom štvrťroku 2022. ITA zároveň podpísala dohodu s Air Lease Corporation na lízing 31 Airbusov rôzneho typu, s výhľadom na lízing celkovo 56 lietadiel.
British Airways v Gatwicku
Britská vlajková spoločnosť oznámila, že upustí od vytvorenia dcérskej spoločnosti s bázou v londýnskom Gatwicku. Stalo sa tak po tom, ako plány narazili na nesúhlas zamestnancov a nebola dosiahnutá dohoda s miestnymi odbormi. Aerolinka plánuje do budúcnosti prevádzku diaľkových liniek z Gatwicku a vnútroštátnych liniek napájajúcich letisko na sieť diaľkových spojov. Aerolinka sa bude zároveň snažiť nájsť iné využitie už existujúcich letiskových slotov.
JetBlue spúšťa linku do Gatwicku
Gatwick sa po Heathrowe stal pre JetBlue druhou európskou a taktiež transatlantickou destináciou. Linka z newyorského JFK bola spustená dňa 29. septembra. Plán jej prevádzky je momentálne na štyri frekvencie týždenne na type A321LR.
Pri JetBlue ešte spomenieme dohodu so SG Preston týkajúcu sa SAF – udržateľných leteckých palív. Zmluva v hodnote jednej miliardy dolárov podpísaná tento týždeň by mala aerolinke poskytovať palivo na newyorských letiskách od roku 2023 po dobu desiatich rokov.
Linky pre Norse
Ďiaľkový prepravca ohlásil svoje plány na spustenie prevádzky. Prvé linky by mali smerovať z nórskeho Osla do troch amerických destinácií, a to do Fort Lauerdale, Steward Intl a Ontaria. Začiatok sa prepodkladá v lete budúceho roku s tromi lietadlami typu B787. Aerolinka celkovo plánuje flotilu 15 lietadiel Boeing 787 Dreamliner. Zároveň bola s Britskou asociáciou pilotov podpísaná dohoda o vytvorení stoviek miest v londýnskom Gatwicku, kde aerolinka plánuje umiestniť zvyšok flotily. Začatie prevádzky z Gatwicku zatiaľ nie je známe, avšak sú to dobré správy aj pre letisko, ktorého prevádzka je silne poznačená pandemickou krízou.
S Bamboo do San Francisca
Vietnamská spoločnosť Bamboo Airlines uskutočnila svoj prvý let do USA, a to vo veľkom štýle – do ikonického San Francisca (SFO). Let QH9149 o dĺžke 14 hodín prevádzkovaný typom Boeing 787-9 Dreamliner registrácie VN-A829 pristál vo San Franciscu minulý víkend.

(c)twitter.com/flySFO
Oman Air a oneworld Alliance
Aerolinka oznámila plány na pridanie sa do aliancie oneworld. Za týmto účelom kontaktovala aj susedné aerolinky, medzi iným aj leteckú spoločnosť Qatar Airways, ktorej CEO Akbar al Baker je súčasným predsedajúcim aliancie. Aerolinka zdôrazňuje potrebu a dôležitosť aliancií v postpandemickom rozvoji, kde aliancie budú slúžiť na zvýšenie globálneho prepojenia a uľahčenia cestovania.
Qatar Airways
Na Blízkom východe ešte zostaneme. Spoločnosť Qatar Airways plánuje znovuobnovenie prevádzky ich A380, už počas novembra tohto roku. Plán ráta s počiatočným návratom piatich kusov tohto typu a postupným pridávaním na plný počet desiatich lietadiel vo flotile v priebehu budúceho roku. Superjumbá budú zároveň slúžiť ako záskok pre 13 momentálne uzemnených lietadiel typu A350.
Aerolinka zároveň hľadá možnosti na posilnenie počtu posádok pre typ 777. Mohlo by sa tak stať vo forme výpomoci od British Airways, ktorá by na zimnú sezónu mohla poskytnúť približne 40 pilotov. Spolupráca aeroliniek nie je ojedinelá, nakoľko obe sú súčasťou skupiny IAG. Qatar Airways v minulosti poskytol lietadlá a personál počas štrajku palubných sprievodcov spoločnosti British Airways v roku 2017.
Emirates Expo 2020 Dubai livery
So začínajúcim Expom v Dubaji, ktorého otvorenie sa oneskorilo o rok kvôli pandémii, predstavila aerolinka Emirates špeciálnu livery. Jej celá realizácia bola prevedená tímami v aerolinke. Nositeľom livery budú celkovo tri lietadlá typu A380.
Nové linky flydubai
Flydubai spustil dňa 30. septembra linky do Varšavy a Budapešti. Varšava bude prevádzkovaná každý deň, kým Budapešť štyri krát týždenne. Cestujúci, ktorí si od 1.septembra zakúpili alebo zakúpia letenku s aerolinkou dostanú zároveň ako bonus jednodňový lístok na už spomínané dubajské Expo 2020.
A220
Dve dobré správy týkajúce sa typu A220 obleteli svet tento týždeň. Tou prvou je možnosť certifikácie typu v Číne po silnom dopyte regionálnych leteckých spoločností na po tomto type. A220 je o niečo väčšia ako tuzemský typ ARJ21.
Air France sa dočkali ich prvej A220-300. F-HZUA s príznačným pomenovaním „Le Bourget“ posilnil flotilu vlajkového dopravcu dňa 29. septembra. Je to prvé zo šiestich lietadiel tohto typu, ktoré by mali byť aerolinke dodané ešte v priebehu tohto roku. Typ by mal byť od 31. októbra nasadený na linky do Berlína, Barcelony, Madridu, Linate a Benátok. V priebehu zimnej sezóny sa ešte predpokladá jeho nasadenie na linkách do Bologne, Ríma, Lisabonu a Kodane.
Zbohom pre MD-11F v Lufthanse
15. október sa zapíše ako deň kedy sa Lufthansa rozlúči s typom MD-11. D-ALCC je posledným svojho typu, ktorý lieta pre aerolinku a zároveň je jediným MD-11 registrovaným v rámci Európy. Lietadlo má príznačnú livery s nápisom „Farewell“ („Zbohom“) a „Thank you“ („Ďakujeme“). Poslednými letmi by mali byť spoje do Káhiry, Tel Avivu, Chicaga a New Yorku. Typ je v rámci Lufthansa Cargo postupne nahrádzaný lietadlami B777F.
Historické okienko
1. októbra 1928 sa dočkalo otvorenia newyorské letisko Newark Liberty International (EWR). Letisko slúžilo ako hlavné letisko celej metropolitnej oblasti a rýchlo sa stalo najrušnejším komerčným letiskom na svete.
28.septembra 1988 vzlietol po prvýkrát Iljušin IL-96. Lietadlo slúžiace na diaľkové lety bolo certifikované v roku 1992 a do prevádzky sa dostalo o rok neskôr. Prvým zákazníkom nebol nikto iný ako vlajkový Aeroflot.
2. októbra 2017 skrachovala spoločnosť Monarch Airlines (ZB). V poradí piate najväčšie aerolinky vo Veľkej Británii boli vtedy považované za najväčší krach leteckej spoločnosti v histórii britského letectva.
September sa celkovo nezdá byť je priaznivý pre aerolinky. 30. septembra 2011 ukončili svoju prevádzku regionálne aerolinky Air Southwest, ktoré boli bázované v Plymouthe, Newquay a Bristole.
Tags: nedeľník