Aerosalón na parížskom letisku Le Bourget je dejiskom ohlasovania noviniek na leteckom nebi. Výrobcovia sa snažia zaujať potenciálnych zákazníkov stále novými a novými modelmi, ktoré lepšie spĺňajú kritériá leteckých spoločností. Niekedy sa jedná o revolučné novinky – napríklad ohlásenie nového modelu Boeing 787 v roku 2003. Predstavený Dreamliner na svoju dobu prekonal zaužívané štandardy a priniesol výrazné inovácie v podobe výrazného použitia kompozitných materiálov.
Tými druhými sú „iba“ evolučné novinky. Napríklad aj tento rok ohlásený model Airbus A321XLR. Vychádza z modelu A321LR a pridáva technologické novinky rodiny Airbusov A320Neo. Vzniklo tak jednouličkové lietadlo s najdlhším doletom v svojej kategórii. Pri zohľadnení nákladov na vývoj nového leitadla je pochopiteľné, že Boeing a aj Airbus vsadili na modulárnu konštrukciu. Boeing 737 resp. lietadlá rodiny A320 umožňuju efektívne použitie komponentov. Tento postup nie je ale čierno-biely. Uzemnené MAXy sú toho jasným príkladom. Snaha o znovupoužitie komponentov resp. modulárnu stavbu lietadiel mala za následok vzniknuté problémy. Nové motory, ktoré síce zvýšili efektivitu, viedli na druhej strane k zmenám vo funkčných letových charakteristikách lietadla. Dopad týchto zmien už poznáme.
Poďme sa ale pozrieť spät na Airbus A321XLR. Hlavnou zmenou oproti A321LR je zvýšenie doletu o 15% na 4,700 míl, čo je 8,700km. Zvýšenie doletu bolo umožnené vďaka trvalej nádrži umiestnenej v centrálnej časti trupu (Rear Centre Tank – RCT). RCT umožňuje lietadlám pojať viac paliva než doteraz používané modulárne nádrže (Additional Centre Tanks – ACT). Zvýšenie kapacity nádrží malo za následok zvýšenie maximálnej vzletovej hmotnosti (MTOW) až na 101 ton. To so sebou nieslo potrebu úpravy centrálneho podvozku. Ale ani nový podvozok nebol prekážkou a tak máme pred sebou „nový“ Airbus.
Znamená to, že je možné nonstop letieť z Londýna na Miami, z Tokya do Sydney alebo z Ríma do New Yorku. Doteraz boli tieto lety doménou lietadiel so širokým trupom a veľkou kapacitou, ktoré majú väčšinou vo flotile klasické letecké spoločnosti. Práve model A321XLR otvára priestor pre low-cost letecké spoločnosti zaútočiť na diaľkové lety svojimi lacnými letenkami. Otázne samozrejme je, aký komfort na palube cestujúci zažijú. Low-costové medzery medzi sedadlami, menšie odkladacie priestory nad hlavami cestujúcich, nižší počet toaliet a pravdepodobne aj obmedzenia v hmotnosti prepravovanej batožiny budú vyvážené nižšou cenou leteniek. Je samozrejme na zvážení každého cestujúceho, akú možnosť si vyberie.
kontaktujte nás info@airliners.sk
Airbus ohlásil v Paríži „nové“ lietadlo
Aktuality
-
Nedeľník 50/2024 15 decembra , 2024
Posledný nedeľník tohto roku, konkrétne Nedeľník 50/2024, vám prinesie informáciu o znovuobn...
-
Letisko M. R. Štefánika oslávilo 20. výročie akciovej spoločnosti 9 decembra , 2024
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave si 9. decembra 2024 pripomenulo 20. výročie vzniku akciovej...
-
Nedeľník 49/2024 8 decembra , 2024
Nedeľník 49/2024 vám prinesie novinky o prvom Airbuse 321LR vo flotile Icelandair, spomenieme pl...