Aké je to lietať na MAXimum

Dodávanie lietadiel Boeing 737MAX už je v plnom prúde. Čo ale možno neviete je skutočnosť, že aj niektorí slovenskí piloti už majú svoje „krídla“ upgradnuté na MAX-ov. Niektorí z nich lietajú napr. pre Norwegian alebo flydubai.

U nórskej spoločnosti absolvovala slovenská pilotka (A. Brezoňáková – sheisapilot.com) svoj prvý let na MAXe (EI-FYB) 27.11.2017 letom z Edinburgu (EDI) do Osla (OSL).

Vo flydubai teraz lieta dokonca až šesť kapitánov, ktorí už majú potrebné preskúšania na 737MAX hotové.
Prvá z nich, pani Magdaléna Chromková, absolvovala prvý let na 737MAX dňa 10.12.2017 (reg. A6-FMA) z Bangkoku (BKK) do Dubaja (DXB).

Postupne sa pridali ďalší:
21.12.2017   na linke DXBKWI DXB (Leonard Sabol) reg. A6-MAX

–  7.1.2018       na linke DXBIEV  – DXB (Andrea Sabol) reg. A6-FMB

–  11.1.2018     na linke DXBOTPDXB (Peter Pelec) reg. A6-FMB

Posledných dvoch, Petra Himpána a Tomáša Kaličiaka, ich premiéra na „vytunenej“ sedemtrisedmičke  síce ešte len čaká, avšak je to len a len otázka času 🙂

Na preškolenie na „MAX“ je potrebné absolvovať tzv. „computer based training“ a potom už len číhať na roster. Alebo si daný let vyžiadať. Lietadlo je najnovšou verziou populárneho Boeingu 737 a mnohé prvky, ako aj systémy prešli výrazným vylepšením. Význačným prvkom sú zobákovité winglety (split-tip winglets), vyššie položený predný podvozok, ktorý bol zvýšený práve kvôli motorom LEAP-1B.

Vďaka týmto moderným motorom so zníženou spotrebou dokáže MAX uletieť až 3500 námorných míľ, čo je takmer 6500 kilometrov. Moderná kabína vám pomôže prekonať predsudky, že dlhé lety na narrowbody sú nepríjemné. Svojej modernizácie sa dočkal aj kokpit – jeho ergonómia so štyrmi veľkými obrazovkami nápadne pripomína väčšieho súrodenca B787 Dreamliner. Ale, stále je to stará dobrá a už vyše päťdesiatročná sedemtrisedmička.

Prvých šesť MAXov pre spoločnosť Norwegian bolo dodaných na začiatku leta 2017 a lietajú prevažne na trasách ponad Atlantik. Spájajú škótsky Edinburg, nórsky Bergen a írske letiská so sekundárnymi letiskami Stewart Intl. (SWF) a Providence (PVD) na východnom pobreží USA.

Flydubai svoj prvý kúsok odhalil na Dubai Airshow v novembri 2017. Lietadlá sú nasadené na dlhšie lety, napríklad do Bangkoku, Jekaterinburgu alebo Zanzibaru. Dočkať sa ho môžu aj spotteri v Prahe. Spoločnosť očakáva dodávku 76 kusov do roku 2023.

A aké sú prvé dojmy samotných pilotov z reálneho lietania?
P. Pelec (flydubai): „Je to skvelé lietadlo s veľmi prehľadnými a sofistikovanými displejmi. Filozofia a ovládanie lietadlových systémov zostali však verné tradícii starej dobrej rodiny 737.

Boeing 737MAX má vylepšený aj head-up guidance systém, pilotov poteší aj fakt, že MAX je výrazne tichší ako predchádzajúca rada NG a vďaka novým wingletom má aj lepšiu kĺzavosť. Motory LEAP majú vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

P. Pelec (flydubai): „Len pre porovnanie, na letoch Dubaj – Praha, alebo Dubaj – Bangkok, najdlhšie lety spoločnosti, spotrebuje Boeing 737MAX približne o 2,5 – 3 tony menej paliva na jeden sektor. To je približne 20%-né zníženie spotreby.

A. Brezoňáková (Norwegian): „Ak mám porovnať staršie klasiky a MAXa, nechce sa mi veriť, že hovoríme o tom istom type lietadla. Počas mojej úplne prvej predletovej obhliadky lietadla ma, okrem príznačných wingletov, upútali predovšetkým motory LEAP-1B s pootočenými lopatkami a „zúbkami“ na zadnej strane motora. Zväčšené displeje v kokpite sú na prvý pohľad iné, ale zvyká sa na ne až príliš rýchlo. Nevýhodou je predĺžená doba štartovania motorov, ktorá zaberie aj vyše dvoch minút. Výsledok však stojí zato. Lietadlo je v porovnaní s NGčkom oveľa stabilnejšie na riadenie a poskytuje mierne odlišný výhľad z kokpitu počas pristávania, a to práve kvôli vyvýšenej prednej nohe. Inak sto bodov, vrelo odporúčam!“

My sa tiež MAXimálne tešíme , že slovenskí piloti sa uchytili vo svete a dokazujú svoju profesionalitu.


Ďakujeme za pomoc a fotografie P. Pelecovi a A. Brezoňákovej.
___

PMa
[easy_image_gallery gallery=“984″]

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?