Qatar Airways – letecká spoločnosť z Perského zálivu je už na leteckom nebi 21 rokov. Jej flotila je rôznorodá – od Airbusu A319LR, cez Airbus A320, A330, A340, A380 respektíve Boeing 777-200LR, 777-300ER až po Airbus A350-900 či Boeing 787-800. Práve posledne menovaný Boeing 787-800 (Dreamliner) sa objavuje na neďalekom letisku Viedeň každý deň. V priebehu letných mesiacov došlo k navýšeniu rotácií a toto lietadlo budeme mať možnosť vídavať v stredu a piatok až 2x.
Vďaka združeniu FlughafenFreunde Wien a leteckej spoločnosti Qatar Airways mi bolo v nedeľu 7.júna umožnené nahliadnuť do útrob tohto stále nie častého návštevníka okolitých letísk.
Stretávame sa v nedeľu o 8:00 na servis counter spoločnosti Qatar Airways v termináli 3, kde po krátkom privítaní manažermi spoločnosti prechádzame priamo do zákulisia letiska – po krátkej a nevyhnutnej zastávke na oddelení prideľovania vstupných ID kariet prechádzame spleťou koridorov cez boarding pass control až do neverejnej časti letiska k gate D28.
Tu už stál zaparkovaný Boeing 787-800 Dreamliner spoločnosti Qatar Airways, ktorý priletel z Doha o 6:21 s 20 minutovým predstihom. Na stojánke zotrvá až do 11:10, kedy je plánovaný odlet späť do hlavného mesta Kataru – Doha.
Nás čakala hodinová prehliadka kabíny vrátane prehliadky exteriéru. Než sa s vami podelím o detaily, dovolím si v krátkosti predstaviť vám lietadlo s registráciou A7-BCU.
Toto lietadlo vzlietlo 27.2.2015 a dodané do spoločnosti Qatar Airways bolo 8. apríla tohto roku. Jedná sa o stredne veľký, dvojmotorový dolnoplošník, pri ktorého konštrukcii boli vo výraznej miere použité uhlíkové vlákna, ktoré majú na svedomí až 20% úsporu paliva v porovnaní s Boeingom 767. Dva motory General Electric GEnx s ťahom 284,7kN umožňujú tomuto stroju dosahovať maximálnu rýchlosť až 945km/h v letovej hladine.
Počas svojho krátkeho pôsobenia už navštívilo napríklad Singapur, Rijád, Mníchov, Bangalore, Oslo, Kodaň. Je teda vyťažené na maximum.
Lietadlo je v konfigurácii 22 miest biznis triedy a 232 miest v ekonomickej triede.
Ale späť k prehliadke – na palube nás privítalo prítmie a Sky Interier – po ľavej strane sa nachádza biznis trieda a po pravej trieda turistická. Ako prvé človeku udrie do očí výška interiéru a jeho vzdušnosť. O 30% väčšie, elektricky stmavovateľné okná boli v celej kabíne zatemnené, čo dodávalo akcent LED podsvieteniu stropu.
Ako prvé sme mali možnosť vyskúšať pohodlie biznis class sedadiel, ktoré sú plne polohovateľné, vrátane bedrovej opierky a opierky rúk.
Sedadlá sú typu flat bed s dĺžkou lehátka 203cm, čo by malo postačovať väčšine populácie. Zaujímavosťou je airbag integrovaný do bezpečnostného pásu.Nadštandardné IFE je zobrazované na širokouhlom dotykovom LCD monitore, ktorý je možné ovládať aj prostredníctvom káblového diaľkového ovládača.
Pomaly sa stáva zvykom, že lietadlá majú na palube aj minibar. V tomto nemôže byť katarský Dreamliner výnimkou – minibar sa nachádza priamo pri vstupe a je výhradne určený pasažierom biznis class. Catering je cestujúcim podávaný z prednej kuchynky a pasažieri majú k dispozícii 2 dedikované toalety.
Turistická trieda je napriek 232 sedadlám a usporiadaniu 3-3-3 vzdušná a v rámci možností komfortná. Každé sedadlo je vybavené LCD monitorom, prípojkou na slúchadlá a USB konektorom na nabíjanie malých elektrických zariadení. Turistická trieda je rozdelená pomocou štyroch toaliet na 2 sekcie.
V zadnej časti lietadla sa nachádza kuchynka pre ekonomickú triedu a ďalšie 2 toalety.
Počas prehliadky nám personál spoločnosti odpovedal na viaceré otázky, či už priamo spojené s lietadlom alebo s leteckou spoločnosťou. Jednou zo zaujímavých “vychytávok” je aj zrkadielko umiestnené v overhead binoch a napomáha zníženiu pravdepodobnosti zabudnutia drobnej batožiny. Zaujímavosťou je, že počas letov v období ramadánu je na palube podávaný alkohol, čo nebýva u leteckých spoločností z oblasti Perského zálivu pravidlom. Špeciálny catering na letoch z Viedne zabezpečuje spoločnosť Do&Co, ktorá je cestujúcim známa najmä z paluby Austrian Airliners.
Na záver prehliadky interiéru nám bolo umožnené navštíviť “highlight dňa” – pilotnú kabínu. Tá je napriek 2 jump seatom prekvapivo priestranná a vďaka veľkým oknám aj presvetlená. Ergonómia usporiadania ovládacích prvkov hrá v tomto lietadle prím – všetko je v dosahu kapitána a druhého pilota. Vstavaný priehľadový displej (HUD) v maximálnej miere prispieva k znižovaniu záťaže pilotov pri dlhých letoch a komplikovaných štartovacích a pristávacích manévroch. Letecká spoločnosť Qatar Airways z dôvodu nasadzovania Dreamlinerov na lety do 6 hodín nevybavila svoje lietadlá špeciálnou cabin crew rest area.
Blížil sa záver a nám bolo umožnené nafotiť si lietadlo aj z plochy, resp. si pozrieť rôzne vonkajšie detaily. Pri východe z lietadla nemohlo chýbať obligátne poklepanie po trupe lietadla a musím povedať, že zvuk je to naozaj iný. Boli sme taktiež upozornení, že z dôvodu použitia uhlíkových kompozitov, je u tohto typu lietadla ťažšie spozorovaneľné poškodenie trupu, pretože už z povahy materiálu sa poškodenie prejavuje prasklinou, na rozdiel od preliačiny pri použití klasických konštrukčných materiálov.
Prvé čo človeku pri vonkajšej obhliadke lietadla udrie do očí sú motory – teda ich veľkosť a tvar. Dĺžka 4,7m a priemer 2.7 metra sú naozaj impozantné.
Po dôkladnej obhliadke exteriéru nastalo už iba rozlúčenie sa s technikmi, palubným personálom a kolektívom pracovníkov spoločnosti Qatar Airways.
Dovolím si tvrdiť, že tento stroj je velmi príjemným spestrením šedi resp. nudy na letiskách po celom svete.
Som veľmi rád, že mi bolo umožnené detailne si prezrieť tento stroj a preto moje poďakovanie patrí Flughafenfreune Wien a rakúskej pobočke Qatar Airways.
Qatar Airways 787 factsheet (pdf)
Tags: Boeing Boeing 787 Boeing 787-800 Dreamliner qatar airways