Pilot nie je stroj. Aj preto sa občas stane, že sa pri plánovaní objavia chyby. Niektoré menšie, niektoré väčšie. My Vám ich teraz postupne zhrnieme (teda aspoň zopár). Nie v snahe byť za chytrých, ale v snahe o vzájomnú edukáciu.
Chyba č.1 → VFR vstupné / výstupné body a ich používanie
Najskôr malý citát z AIPu. „Všetky lety VFR z/do neriadeného vzdušného priestoru vstupujúce z/do CTR letiska musia byť uskutočňované iba cez stanovené výstupné/vstupné body, pokiaľ príslušné stanovište ATC nepovolí inak.“
V praxi sa ale človek stretáva (celkom často) s otázkou: „Prečo musíme používať stanovené výstupné/vstupné body? Veď letíme VFR.“
Keby sme chceli byť struční, odpoveďou by mohlo byť, že je to napísané v AIPe. Bodka. 🙂 „Co je psáno, to je dáno.“
Po konzultácii s ATCo by sa dalo povedať, že uvádzaním VFR výstupných a vstupných bodov vo FPL, prípadne ich používanie pri letoch bez FPL má veľký význam. ATCo si s ich pomocou vie zoradiť/usporiadať jednotlivú prevádzku (nie len VFR, ale aj VFR – IFR), urobiť si predstavu o tom, odkiaľ môže očakávať/kam bude smerovať lietadlo. Takže preto 🙂 „…You are not the only one in the sky…“.
VFR výstupné/vstupné body do CTR letísk nájdete napríklad aj v Českej republike, Slovinsku, Poľsku…
Preto to prosím neberte ako buzeráciu, keď od Vás niekto žiada, aby ste uvádzali tieto body. Ako sme už napísali v článku o FPL , plán je jedna vec, realita druhá. Podľa nášho názoru po koordinácii s ATCo, resp. FIC môžete požiadať o iné body, ako sú tie oficiálne. Aj v tej vete z AIPu je napísané: „…pokiaľ príslušné stanovište ATC nepovolí inak…“
Pre zopakovanie pripájame zoznam slovenských VFR výstupných/vstupných bodov.
LZIB:
DEVÍN
(481027N 0165916E)
KITTSEE
(480459N 0170404E)
MODRA
(481955N 0171837E)
SENEC
(481305N 0172423E)
STUPAVA
(481624N 0170151E)
ŠAMORÍN
(480055N 0172000E)
ZLATÉ KLASY
(480708N 0172520E)
LZKZ:
ČEČEJOVCE
(483547N 0210345E)
KEKED
(483123N 0211729E)
RUDNÍK
(484127N 0210026E)
RUSKOV
(484049N 0212553E)
LEMEŠANY
(485104N 0211618E)
LZPP:
LEOPOLDOV
(482629N 0174532E)
BRADLO
(484047N 0173350E)
BECKOV
(484727N 0175405E)
BOJNÁ
(483433N 0180322E)
LZSL:
HRONSKÁ BREZNICA
(483404N 0185946E)
KREMNICA
(484223N 0185503E)
ĽUBIETOVÁ
(484453N 0192149E)
VÍGĽAŠ
(483321N 0191735E)
LZTT:
KEŽMAROK
(490807N 0202556E)
SPIŠSKÝ ŠTVRTOK
(490006N 0202803E)
VERNÁR
(485504N 0201611E)
VÝCHODNÁ
(490336N 0195322E)
LZZI:
BELUŠA
(490344N 0181923E)
MAKYTA
(491533N 0180936E)
KYSUCKÝ LIESKOVEC
(492019N 0184858E)
MAKOV
(492212N 0182834E)
RAJEC
(490524N 0183813E)
STREČNO
(491114N 0185146E)
V prípade, ak lietate napr. do Čiech, tam nájdete body, ktoré sa označujú nasledovne:
To znamená, že ak letíte do Brna (s FPL), do poľa 15 si uvediete tieto body napríklad v nasledovnom formáte:
(FPL-OMRDA-VG
-DA40/L-SDGRY/S
-LZTN1000
-N0115VFR MAVOR LKTBS
-LKTB0035 LKMT
-PBN/D2O2 EET/LKAA0011 MAVOR OPR/AIRLINERS.SK RMK/TRG FLT DOF/180313)
LKTBS = SIERRA = Klobouky u Brna = 485952N 0165144E (t.z. ICAO kód letiska spolu s prvým písmenom VFR výstupného/vstupného bodu).
Rovnako sa to používa aj v Poľsku ( zdroj: ais.pansa.pl/aip/ )
(FPL-OMRDA-VG
-C182/L-S/S
-LZSE1000
-N0134VFR MAVOR 4908N01749E NETIR LIGDI EPWAG EPWAK EPWAZ
-EPBC0152
-DOF/180313 EET/LKAA0008 MAVOR EPWW0037 NETIR)
EPWAG = GOLF = 515902653N 021140493E = Road bridge in Góra Kalwaria town
↓↓↓
Radi by sme upozornili, že toto nenahradzuje Vašu predletovú prípravu a najmä povinnosť preštudovať si všetky potrebné dokumenty predtým, ako vzlietnete 🙂
↑↑↑
(koniec prvej časti) 🙂