CHYBY VO FPL (časť prvá)

 

Pilot nie je stroj. Aj preto sa občas stane, že sa pri plánovaní objavia chyby. Niektoré menšie, niektoré väčšie. My Vám ich teraz postupne zhrnieme (teda aspoň zopár). Nie v snahe byť za chytrých, ale v snahe o vzájomnú edukáciu.

 

Chyba č.1 → VFR vstupné / výstupné body a ich používanie

 

Najskôr malý citát z AIPu. Všetky  lety  VFR  z/do  neriadeného  vzdušného priestoru vstupujúce z/do CTR letiska musia byť uskutočňované iba cez stanovené výstupné/vstupné body, pokiaľ príslušné stanovište ATC nepovolí inak.“

 

V praxi sa ale človek stretáva (celkom často) s otázkou: „Prečo musíme používať stanovené výstupné/vstupné body? Veď letíme VFR.“

Keby sme chceli byť struční, odpoveďou by mohlo byť, že je to napísané v AIPe. Bodka. 🙂 „Co je psáno, to je dáno.“

Po konzultácii s ATCo by sa dalo povedať, že uvádzaním VFR výstupných a vstupných bodov vo FPL, prípadne ich používanie pri letoch bez FPL má veľký význam. ATCo si s ich pomocou vie zoradiť/usporiadať jednotlivú prevádzku (nie len VFR, ale aj VFR – IFR), urobiť si predstavu o tom, odkiaľ môže očakávať/kam bude smerovať lietadlo. Takže preto 🙂 „…You are not the only one in the sky…“.

 

VFR výstupné/vstupné body do CTR letísk nájdete napríklad aj v Českej republike, Slovinsku, Poľsku…

Preto to prosím neberte ako buzeráciu, keď od Vás niekto žiada, aby ste uvádzali tieto body. Ako sme už napísali v článku o FPL , plán je jedna vec, realita druhá. Podľa nášho názoru po koordinácii s ATCo, resp. FIC môžete požiadať o iné body, ako sú tie oficiálne. Aj v tej vete z AIPu je napísané: „…pokiaľ príslušné stanovište ATC nepovolí inak…“

Pre zopakovanie pripájame zoznam slovenských VFR výstupných/vstupných bodov.

© https://openflightmaps.org

© https://openflightmaps.org

 

LZIB:
DEVÍN
(481027N 0165916E)
KITTSEE
(480459N 0170404E)
MODRA
(481955N 0171837E)
SENEC
(481305N 0172423E)
STUPAVA
(481624N 0170151E)
ŠAMORÍN
(480055N 0172000E)
ZLATÉ KLASY
(480708N 0172520E)

LZKZ:
ČEČEJOVCE
(483547N 0210345E)
KEKED
(483123N 0211729E)
RUDNÍK
(484127N 0210026E)
RUSKOV
(484049N 0212553E)
LEMEŠANY
(485104N 0211618E)

LZPP:
LEOPOLDOV
(482629N 0174532E)
BRADLO
(484047N 0173350E)
BECKOV
(484727N 0175405E)
BOJNÁ
(483433N 0180322E)

LZSL:
HRONSKÁ BREZNICA
(483404N 0185946E)
KREMNICA
(484223N 0185503E)
ĽUBIETOVÁ
(484453N 0192149E)
VÍGĽAŠ
(483321N 0191735E)

LZTT:
KEŽMAROK
(490807N 0202556E)
SPIŠSKÝ ŠTVRTOK
(490006N 0202803E)
VERNÁR
(485504N 0201611E)
VÝCHODNÁ
(490336N 0195322E)

LZZI:
BELUŠA
(490344N 0181923E)
MAKYTA
(491533N 0180936E)
KYSUCKÝ LIESKOVEC
(492019N 0184858E)
MAKOV
(492212N 0182834E)
RAJEC
(490524N 0183813E)
STREČNO
(491114N 0185146E)

 

V prípade, ak lietate napr. do Čiech, tam nájdete body, ktoré sa označujú nasledovne:

 

To znamená, že ak letíte do Brna (s FPL), do poľa 15 si uvediete tieto body napríklad v nasledovnom formáte:

(FPL-OMRDA-VG
-DA40/L-SDGRY/S
-LZTN1000
-N0115VFR MAVOR LKTBS
-LKTB0035 LKMT
-PBN/D2O2 EET/LKAA0011 MAVOR OPR/AIRLINERS.SK RMK/TRG FLT DOF/180313)

LKTBS = SIERRA = Klobouky u Brna = 485952N 0165144E (t.z. ICAO kód letiska spolu s prvým písmenom VFR výstupného/vstupného bodu).

© https://openflightmaps.org

© https://openflightmaps.org

 

Rovnako sa to používa aj v Poľsku ( zdroj: ais.pansa.pl/aip/ )

 

(FPL-OMRDA-VG
-C182/L-S/S
-LZSE1000
-N0134VFR MAVOR 4908N01749E NETIR LIGDI EPWAG EPWAK EPWAZ
-EPBC0152
-DOF/180313 EET/LKAA0008 MAVOR EPWW0037 NETIR)

EPWAG = GOLF = 515902653N 021140493E = Road bridge in Góra Kalwaria town

 

↓↓↓

Radi by sme upozornili, že toto nenahradzuje Vašu predletovú prípravu a najmä povinnosť preštudovať si všetky potrebné dokumenty predtým, ako vzlietnete 🙂

↑↑↑

 

(koniec prvej časti) 🙂

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?