Cristiano Ronaldo Madeira Airport – Funchal

Letisko Funchal

Cristiano Ronaldo Madeira Airport na Portugalskom ostrove Maderia, známe tiež ako letisko Funchal, sa nachádza takmer 1 000 kilometrov západne od Lisabonu a približne 450 km severne od Kanárskych ostrovov. Aj keď sa prevádzkou Kanárskym ostrovom nemôže vyrovnať, ponúka jedinečné možnosti pre každého spottera.

Dráha na letisku Funchal

Dráha na letisku Funchal

Letisko bolo otvorené v roku 1972 a nachádzala sa tu dráha s dĺžkou 1600 metrov. Už v priebehu prvých piatich rokov prevádzky došlo k dvom vážnym nehodám, po ktorých bola dráha predĺžená najskôr na 1 800 metrov a neskôr v roku 2000 na terajšiu dĺžku 2 781 metrov. Unikátom je východný kilometer dráhy, ktorý sa nachádza na pilieroch 70 metrov nad morom. Ani nová dráha však nezmenila náročné priblíženie na letisko, ktoré je z dvoch strán obkolesené kopcami. Pôsobením hôr a Atlantiku tu často vznikajú strihy vetra a posádky lietajúce na Madeiru musia byť podrobené dodatočnému výcviku. Zaujímavosťou je napríklad aj približovacia sústava PAPI. Tá je voči dráhe 05 vyosená o 5° doprava, aby bola zabezpečená jej viditeľnosť ešte pred dotočením poslednej zákruty – čo je na Madeire asi len 1 500 m pred prahom. Dnes je síce letisko schopné odbaviť aj širokotrupé typy lietadiel, no jedná sa skôr o výnimky. Z tých, ktoré sa tu v minulosti ukázali, môžeme spomenúť napríklad jediné Jumbo, ktoré tu pristálo pri príležitosti otvorenia novej dráhy. Neskôr v roku 2006 nasadzoval Austrian na niektoré lety Boeing 777 a v prípade potreby väčšej kapacity sa na niektorom z ôsmych denných letov TAP Portugal z Lisabonu môže objaviť A330. Prílety týchto typov pomedzi hory a domy tu však musia pripomínať skôr scény z dnes už uzavretého letiska Kai Tak v Hong Kongu.

Boeing 757-200 TUI

Boeing 757-200 TUI

Počas mojej návštevy sa však žiadne widebody neukázalo, rovnako ako aj počasie bolo pomerne stabilné, no fotenie som si tu naozaj užil. Zo severu sa totižto svah nad letiskom rýchlo dvíha, čo umožňuje fotiť zo značného nadhľadu a vznikajú tak zaujímavé uhly. Najlepšie sa mi však osvedčili miesta pri prahu dráhy 25, tu sa nachádza viacero príjazdových ciest alebo chodníčkov k domom nad letiskom. Všetky stúpajú vysoko nad plot, na fotenie sú však ideálne až poobede. Podobné miesta sa nachádzajú aj na druhom konci dráhy. Ďalším výborným miestom, kde sa stretávali aj domáci a pri drinku pozorovali dianie na letisku, je aj kaviareň Cassiano’s Snack Bar približne na úrovni rolovacej dráhy. Tu sa dalo fotiť doslova od stola. Miestom ktoré navštívia asi všetci odlietajúci návštevníci ostrova je terasa na streche terminálu. Menšia časť je prístupná z verejnej časti terminálu a zvyšok až po bezpečnostnej kontrole.

Boeing 737-800 TUI (foto z kaviarne)

Boeing 737-800 TUI (foto z kaviarne)

Jediným problémom s ktorým som sa pri fotení stretol boli časté zmeny dráhy ak fúkal len slabý vietor alebo bolo bezvetrie. Často sa stávalo, že z jednej vlny odletov odleteli 3 lietadlá na východ a to štvrté na západ. Keďže všetky lety smerujú do Európy tak sa smer nedá vytypovať ani podľa destinácie. Pri čakaní na večerné lety sa zasa často slnko skrývalo za mrakmi, ktoré sa v priebehu dňa vytvorili nad horami severne od letiska.

Airbus A321 Neo TAP Portugal

Airbus A321 Neo TAP Portugal

V letovom poriadku jednoznačne dominuje domáci TAP Portugal. Až osem letov denne smeruje do Lisabonu a ďalšie dva do Porta. Nasadzované sú Airbusy od A319 až po A321Neo. Do oboch miest ešte lieta denne aj easyJet alebo Transavia. Každodenným návštevníkom je aj British Airways z Gatwicku, taktiež s A320. Pre nás exotickými spoločnosťami je napríklad Azores Airlines a Binter Canarias. Prvá spomenutá lieta denne z Ponta Delgada na Azorských ostrovoch. Druhá tu bázuje jedno ATR 72, ktoré Madeiru spája s Kanarskými ostrovmi a susedným Porto Santo. Pri dobrom vetre trvá let na tento ostrov ani nie 15 minút a piloti denne predvádzali, ako sa z náročného priblíženia na Funchal môže stať rutina.

ATR 72 Binter Canarias

ATR 72 Binter Canarias

Ako už býva zvykom pri prímorských destináciách, značnú časť prevádzky tvoria charterové lety. Najviac ich je v podaní TUI fly z Belgicka, Holandska a Nemecka. Najrušnejší deň v týždni je pondelok, kedy prilieta a odlieta väčšina britských turistov – vtedy väčšinu letov prevádzkuje Jet2 s Boeingami 737-800, no objaviť sa môžu aj staršie tristovky alebo väčšie 757. Tie, avšak vo farbách TUI, prileteli v pondelok ráno pár minút po sebe hneď dve. No na pár takýchto výnimiek sú na takmer všetky lety na Madeiru nasadzované Boeingy 737-800 a Airbusy z rodiny A320.
Madeira v našich končinách stále nie je veľmi známa, no ponúka možnosti na výbornú aktívnu dovolenku. Pre nás, ktorí sme nakazení letectvom aj s takýmto pekným bonusom. Môj foto výber z letiska už tradične na Flickr Airliners.sk.

Dva zaujímavé odkazy na záver:
Priblíženie na Madeiru

Výstavba novej dráhy
Foto/text: D. Dolinay

Tags:
Funchal Airport

Cristiano Ronaldo Madeira Airport on the Portuguese island of Maderia, also known as Funchal Airport, is located almost 1,000 kilometers west of Lisbon and approximately 450 km north of the Canary Islands. Although it cannot cope with Canary Island traffic, it offers unique opportunities for every spotter.

Runway at Funchal Airport

Runway at Funchal Airport

The airport was opened in 1972 and there was a runway with a length of 1600 meters. Already during the first five years of operation, there were two serious accidents, after which the track was first extended to 1,800 meters and later in 2000 to the current length of 2,781 meters. A unique feature is the eastern kilometer of runway, located on pillars 70 meters above sea level. However, even the new runway did not change the demanding approach to the airport, which is surrounded by hills on two sides. Mountains and the Atlantic often create wind shocks and crews flying to Madeira must undergo special training. The PAPI approach system is also interesting. It is offset by 5 ° to the right to runway 05 to ensure its visibility before the last bend – which is about 1,500 m in front of the threshold in Madeira. Today, although the airport is able to handle wide-body types of aircraft, but these are rather exceptions. Among those that have been shown here in the past, we can mention, for example, the only Jumbo that landed here on the occasion of opening a new runway. Later in 2006, Austrian deployed a Boeing 777 on some flights, and A330 may appear on some of the eight daily TAP Portugal flights from Lisbon if needed. Arrivals of these types between mountains and houses, however, must be more reminiscent of scenes from the now closed Kai Tak airport in Hong Kong.

Boeing 757-200 TUI

Boeing 757-200 TUI

During my visit, however, no widebody showed up, as well as the weather was quite stable, but I really enjoyed shooting here. From the north, the slope rises quickly over the airport, allowing you to take pictures from a great perspective, creating interesting angles. However, I found the best places at the threshold of runway 25, here are several access roads or paths to the houses above the airport. They all rise high above the fence, but are ideal for taking pictures in the afternoon. Similar places are also found at the other end of the runway. Cassiano’s Snack Bar is approximately at the same level as the appron, where the locals also met and enjoyed a drink at the airport. Here you could take pictures literally from the table. The place visited by all departing visitors is the terrace on the roof of the terminal. A smaller part is accessible from the public part of the terminal and the rest only after a security check.

Boeing 737-800 TUI (photo from cafe)

Boeing 737-800 TUI (photo from cafe)

The only problem I encountered when taking pictures was frequent changes in the track if there was only a slight wind or wind. It often happened that from one wave of departures departed 3 aircraft east and the fourth to the west. Since all flights are directed to Europe, the direction cannot be selected according to destination. While waiting for evening flights, the sun was often hidden behind the clouds that formed over the mountains north of the airport during the day.

Airbus A321 Neo TAP Portugal

Airbus A321 Neo TAP Portugal

The timetable clearly dominates the home of TAP Portugal. Up to eight daily flights to Lisbon and two more to Porto. Deployed are Airbuses from A319 to A321Neo. EasyJet and Transavia also fly daily to both cities. Every day is also flight of British Airways from Gatwick, also with the A320. For us, exotic companies are Azores Airlines and Binter Canarias. The first mentioned daily is providing flight from Ponta Delgada to the Azores. The second airline with based one ATR 72, is connecting Madeira with the Canary Islands and neighboring Porto Santo. With good winds, the flight to this island takes less than 15 minutes, and pilots daily demonstrated how a demanding approach to Funchal can become a routine.

ATR 72 Binter Canarias

ATR 72 Binter Canarias

As it is customary at seaside destinations, much of the traffic is charter flights. Most of them are made by TUI fly from Belgium, Netherlands and Germany. The busiest day of the week is Monday, when most of British tourists arrive and depart – then most of the flights are operated by Jet2 with Boeing 737-800, but older 737-300 or larger 757 may also appear. Those, but in TUI colors, arrived in minutes in a row just two minutes in a row. But with a few such exceptions, Boeing 737-800 and Airbuses from the A320 family are deployed on almost all flights to Madeira.
Madeira is still not very well known in our country, but offers opportunities for an excellent active holiday. For us, who are infected with aviation with such a nice bonus. My photo selection from the airport traditionally on Flickr Airliners.sk.

Two interesting links:
Approach to Madeira

Construction of a new railway
Foto/text: D. Dolinay

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?