Cristiano Ronaldo Madeira Airport na Portugalskom ostrove Maderia, známe tiež ako letisko Funchal, sa nachádza takmer 1 000 kilometrov západne od Lisabonu a približne 450 km severne od Kanárskych ostrovov. Aj keď sa prevádzkou Kanárskym ostrovom nemôže vyrovnať, ponúka jedinečné možnosti pre každého spottera.
Letisko bolo otvorené v roku 1972 a nachádzala sa tu dráha s dĺžkou 1600 metrov. Už v priebehu prvých piatich rokov prevádzky došlo k dvom vážnym nehodám, po ktorých bola dráha predĺžená najskôr na 1 800 metrov a neskôr v roku 2000 na terajšiu dĺžku 2 781 metrov. Unikátom je východný kilometer dráhy, ktorý sa nachádza na pilieroch 70 metrov nad morom. Ani nová dráha však nezmenila náročné priblíženie na letisko, ktoré je z dvoch strán obkolesené kopcami. Pôsobením hôr a Atlantiku tu často vznikajú strihy vetra a posádky lietajúce na Madeiru musia byť podrobené dodatočnému výcviku. Zaujímavosťou je napríklad aj približovacia sústava PAPI. Tá je voči dráhe 05 vyosená o 5° doprava, aby bola zabezpečená jej viditeľnosť ešte pred dotočením poslednej zákruty – čo je na Madeire asi len 1 500 m pred prahom. Dnes je síce letisko schopné odbaviť aj širokotrupé typy lietadiel, no jedná sa skôr o výnimky. Z tých, ktoré sa tu v minulosti ukázali, môžeme spomenúť napríklad jediné Jumbo, ktoré tu pristálo pri príležitosti otvorenia novej dráhy. Neskôr v roku 2006 nasadzoval Austrian na niektoré lety Boeing 777 a v prípade potreby väčšej kapacity sa na niektorom z ôsmych denných letov TAP Portugal z Lisabonu môže objaviť A330. Prílety týchto typov pomedzi hory a domy tu však musia pripomínať skôr scény z dnes už uzavretého letiska Kai Tak v Hong Kongu.
Počas mojej návštevy sa však žiadne widebody neukázalo, rovnako ako aj počasie bolo pomerne stabilné, no fotenie som si tu naozaj užil. Zo severu sa totižto svah nad letiskom rýchlo dvíha, čo umožňuje fotiť zo značného nadhľadu a vznikajú tak zaujímavé uhly. Najlepšie sa mi však osvedčili miesta pri prahu dráhy 25, tu sa nachádza viacero príjazdových ciest alebo chodníčkov k domom nad letiskom. Všetky stúpajú vysoko nad plot, na fotenie sú však ideálne až poobede. Podobné miesta sa nachádzajú aj na druhom konci dráhy. Ďalším výborným miestom, kde sa stretávali aj domáci a pri drinku pozorovali dianie na letisku, je aj kaviareň Cassiano’s Snack Bar približne na úrovni rolovacej dráhy. Tu sa dalo fotiť doslova od stola. Miestom ktoré navštívia asi všetci odlietajúci návštevníci ostrova je terasa na streche terminálu. Menšia časť je prístupná z verejnej časti terminálu a zvyšok až po bezpečnostnej kontrole.
Jediným problémom s ktorým som sa pri fotení stretol boli časté zmeny dráhy ak fúkal len slabý vietor alebo bolo bezvetrie. Často sa stávalo, že z jednej vlny odletov odleteli 3 lietadlá na východ a to štvrté na západ. Keďže všetky lety smerujú do Európy tak sa smer nedá vytypovať ani podľa destinácie. Pri čakaní na večerné lety sa zasa často slnko skrývalo za mrakmi, ktoré sa v priebehu dňa vytvorili nad horami severne od letiska.
V letovom poriadku jednoznačne dominuje domáci TAP Portugal. Až osem letov denne smeruje do Lisabonu a ďalšie dva do Porta. Nasadzované sú Airbusy od A319 až po A321Neo. Do oboch miest ešte lieta denne aj easyJet alebo Transavia. Každodenným návštevníkom je aj British Airways z Gatwicku, taktiež s A320. Pre nás exotickými spoločnosťami je napríklad Azores Airlines a Binter Canarias. Prvá spomenutá lieta denne z Ponta Delgada na Azorských ostrovoch. Druhá tu bázuje jedno ATR 72, ktoré Madeiru spája s Kanarskými ostrovmi a susedným Porto Santo. Pri dobrom vetre trvá let na tento ostrov ani nie 15 minút a piloti denne predvádzali, ako sa z náročného priblíženia na Funchal môže stať rutina.
Ako už býva zvykom pri prímorských destináciách, značnú časť prevádzky tvoria charterové lety. Najviac ich je v podaní TUI fly z Belgicka, Holandska a Nemecka. Najrušnejší deň v týždni je pondelok, kedy prilieta a odlieta väčšina britských turistov – vtedy väčšinu letov prevádzkuje Jet2 s Boeingami 737-800, no objaviť sa môžu aj staršie tristovky alebo väčšie 757. Tie, avšak vo farbách TUI, prileteli v pondelok ráno pár minút po sebe hneď dve. No na pár takýchto výnimiek sú na takmer všetky lety na Madeiru nasadzované Boeingy 737-800 a Airbusy z rodiny A320.
Madeira v našich končinách stále nie je veľmi známa, no ponúka možnosti na výbornú aktívnu dovolenku. Pre nás, ktorí sme nakazení letectvom aj s takýmto pekným bonusom. Môj foto výber z letiska už tradične na Flickr Airliners.sk.
Dva zaujímavé odkazy na záver:
Priblíženie na Madeiru
Výstavba novej dráhy
Foto/text: D. Dolinay