Diškurz [d-] -zu pl. N -zy m. ⟨lat.⟩ hovor.: neoficiálny, nezáväzný rozhovor (často v užšom kruhu), debata, beseda;
Multiplex [-t-] -xu pl. N -xy I -xmi m. ⟨lat.⟩.: využitie spoločného komunikačného kanálu na prenos dvoch alebo viacerých správ alebo signálov.
Priatelia, opäť po týždni Vám AVIAtest v spolupráci s Airliners.sk, o.z. prináša krátku epizódu z letiskového života. Preto sa pohodlne usaďte a nerušene čítajte…
Stalo sa vám už niekedy, že ste zdvihli telefón a hlas na druhej strane sa ozval: „Prepáčte, to je omyl?“ Technický problém v telefónnej centrále, preklep pri vytáčaní čísla, takéto nešťastné náhody nie sú zriedkavé. Občas vtipné, ironické, či plné nedorozumení, všetky však majú niečo spoločné – pripomínajú nám, aká krehká je naša komunikácia.
Samozrejme pri selektívnom systéme komunikácie, ako napríklad telefonickom, je relatívne jednoduché nasmerovať vašu správu ku konkrétnemu príjemcovi.
Čo sa však stane v prípade poloduplexného systému, kde sú všetky správy prenášané cez spoločný komunikačný kanál, a kde rozoznáte správu smerovanú k vám len vďaka súboru vzájomne pochopených pravidiel a návykov?
Čo ak by ste mali možnosť počuť telefonáty všetkých susedov a len vďaka sústredenému počúvaniu obsahu správ by ste dokázali rozlúštiť, ktorý z nich patrí vám?
Makačka, však?
Presne tak. A aby to mohlo úspešne fungovať, tou HLAVNOU vlastnosťou očakávanou od VŠETKÝCH účastníkov je DISCIPLÍNA. Teraz sa cítim (vidím, ako si šomrete popod nos) ako 250-ročný starý prísny učiteľ, ktorý sa snaží vysvetliť vám niečo, čo už samozrejme dávno viete.
A predsa…
Jedného dňa nastala situácia, na ktorú dodnes všetci zúčastnení s pobavením spomínajú.
Je sobotné popoludnie. CAVOK. Všetky lietadlá sú vo vzduchu. Riadené letisko vo vzdušnom priestore triedy D. Isto si viete predstaviť, že sa riadiaci nenudí, na druhej strane však ani nemá práce vyše hlavy. No práve je na telefóne s kolegom so susediaceho sektoru a nemá čas okamžite odpovedať, keď sa z rádia ozve hlas.
Študent: „OOABC* pre krátky okruh?”
Riadiaci je práve zaneprázdnený a neodpovedá okamžite. Ale niekto iný volanie počuje a odpovie. Niekto, kto má neodbytný pocit, že sa ho to týka. Niekto, kto veľmi túži odpovedať áno, určite je schopný vykonať krátky okruh. Pretože je to jeho lietadlo. Je to inštruktor sediaci len pár centimetrov vpravo od študenta, ktorý podal prvé hlásenie…
Inštruktor: „OOABC, potvrdzujem”
Hurá! Študent je nadšený, že mal očividne dobrý nápad, keďže niekto, koho považuje za riadiaceho mu jeho požiadavku schválil! Ako správne vychovaný budúci pilot poslušne zopakuje:
Študent: „OOABC, rozumiem, krátky okruh”
Inštruktor: „OOABC, krátky okruh”
Tu sa študent trošku zarazí. Neočakával už od riadiaceho žiadne ďalšie potvrdenie. Je však hrdý na svoju úspešnú kominukáciu s vežou a tak to hneď vypustí z hlavy.
Riadiaci hore na veži zatiaľ pomaly sŕka kávu a sleduje rozvíjajúcu sa konverzáciu, napoly prekvapene, napoly pobavene. Potom sa obráti na svojich kolegov, ktorí so zvedavosťou sledujú situáciu a za všeobecného veselia prednesie: „Fakt neviem, načo tu vôbec sedím, keď si vystačia aj sami. Nezabalíme to na dnes?“
Jasné, znie to vtipne a ak máte dar reči, je to príhoda, ktorou určite vždy zabavíte svoje okolie. Úplná pravda. Pravdupovediac, aj ja sa pri spomienke na to ešte stále smejem. 🙂
Čo ak sa to ale stane za iných okolností? Ak si riadiaci hneď neuvedomí, čo sa deje, ľahko sa dostanete do konfliktu s inou prevádzkou.
Je ale možnosť takejto situácii predísť (a uprieť nám trochu zábavy… ale zostaňme chvíľu vážni)?
Skúsme si túto konverzáciu prepísať do štandardnej frazeológie:
Študent: „Veža, OOABC, žiadam krátky okruh. “
A to je celé. Už len sama štruktúra správy by inštruktorovi napovedala, že správa NEBOLA odoslaná z veže, ale od niekoho iného v jeho vlastnom lietadle. Ešte šťastie, že tých možností veľa nie je. Potom by (dúfajme) pochopil, že riadiaci nemal čas okamžite odpovedať, a mal by možnosť prediskutovať so svojím študentom ďalší postup.
Snáď nám táto epizóda so štastným koncom pripomenie, prečo by sme sa mali držať štandardnej frazeológie za každých okolností, alebo aspoň v prípadoch, keď nám dovoľuje sa vyjadriť presne a úplne. Ušetrí vám čas, nebudete musieť toľko opakovať a všetci, vrátane pilotov z cudziny nezvyknutých na miestne idiómy, získajú lepší prehľad o situácii v prevádzke.
Viem, že každý z nás chce občas znieť viac cool, ako riadiaci na JFK, alebo kapitán 747 pristávajúci v Hongkongu, ale môžete mi veriť, že štandardná frazeológia vám dodá punc profesionality a len na profesionalite záleží bezpečnosť vás a všetkých ostatných.
* Volacie znaky lietadiel boli pre zachovanie anonymity zmenené, rovnako ako úvodná fotografia 🙂