Keď chce niekto letieť, mal by mať plán. Nejaký. Napríklad aj taký letový plán. My sa teraz postupne pozrieme na formulár letového plánu, na jeho jednotlivé polia, prípadné chyby a možno otvorili diskusiu o niektorých „sporných“ bodoch, prípadne sa vzájomne dozvedeli niečo nové, aby nám vzájomná spolupráca uľahčila lietanie. A hlavne – všetkým ukázali, že FPL nehryzie 🙂
Takže poďme na to pekne postupne.
Predpis L4444 definuje letový plán nasledovne:
Letový plán (Flight plan, FPL) – Stanovené údaje o zamýšľanom lete alebo časti letu lietadla, ktoré sa predkladajú stanovištiam letových prevádzkových služieb.
Tu by sme si dovolili doplniť niečo z praxe – letový plán je plán, podľa nás aj od slova plánovať a vykonaný let je potom realita, ktorá zahŕňa napríklad už aj letové povolenia. To znamená, údaje v letovom pláne by mali byť na začiatku v súlade s predpismi a použiteľné pre prevádzkové služby. Ako si ukážeme, nie je to žiadna jadrová veda.
Podať si letový plán je v dnešnej dobe mimoriadne ľahké, pričom je možné využiť viacero spôsobov. Ak bude záujem, môžeme sa venovať aj tejto téme v samostatnom článku. Spomenieme IBAF, osobné predkladanie, zaslanie faxom, telefonicky, prípadne emailom. Všetky spôsoby majú svoje špecifiká, ale aj nejaké to „obmedzenie“. Avšak pri podávaní letového plánu (FPL) je dobré ísť v takom poradí, v akom idú jednotlivé polia. Najmä ak podávate FPL cez telefón.
Začneme teda poľom číslo 7 – identifikácia lietadla.
Toto pole môže obsahovať maximálne sedem znakov. Identifikáciou môže byť registračná značka lietadla, alebo ak má spoločnosť pridelený ICAO kód, tak jeho kombinácia napr. s číslami. Pri registračnej značke sa ale v tomto poli nepoužíva pomlčka. A keďže je lepšie raz vidieť, ako dvakrát počuť, uvedieme príklady: OMAQD, OMDYCH, OMM111, OM8888, SLL1234, ESK777 atď.
Postreh z praxe: pri telefonovaní ohľadom FPL a správ s ním súvisiacich (zdržanie, zmena, zrušenie) je dobré začať práve s identifikáciou: „Dobrý deň, OscarMikeAlphaBravoCharlie, žiadam poslať správu DLA (delay) na čas 08:00 (UTC).“ Je pravda, že Slovensko nie je obrovská letecká komunita, ale predsa len priradiť meno a priezvisko ku konkrétnemu lietadlu môže byť niekedy problém 🙂
Nasleduje pole číslo 8 – pravidlá letu a druh letu.
Pravidlá letu sa zapisujú písmenami I, V, Y, Z.
I – ak sa celý let zamýšľa vykonať podľa IFR (Instrument Flight Rules)
V – ak sa celý let zamýšľa vykonať podľa VFR (Visual Flight Rules)
Y – ak sa let začne ako IFR a následne jednou alebo viacerými zmenami pravidiel letu
Z – ak sa let začne ako VFR a následne jednou alebo viacerými zmenami pravidiel letu
V prípade kombinovaného letu IFR → VFR resp. VFR → IFR je potrebné v poli 15 (trať) uviesť bod/body, kde sa plánuje zmena pravidiel letu. Uvedieme príklady:
IFR: -N0230F110 NIT A42 DEDIS
IFR/VFR -N0230F110 NIT A42 DEDIS VFR
VFR: -N0230VFR SENEC NITRA LZPT
VFR/IFR: -N0230A055 ZLATE KLASY NIT/N0230F110 IFR A42 DEDIS
VFR/IFR/VFR: -N0230A055 ZLATE KLASY NIT/N0230F110 IFR A42 DEDIS VFR
VFR/IFR: -N0230F110 BELUŠA DBV IFR B45 NIT
Druh letu sa zapisuje písmenami S, N, G, M, X.
S – pre pravidelnú dopravu
N – pre nepravidelnú dopravu
G – lety všeobecného letectva
M – vojenské lety
X – iné lety ako sú definované vyššie (napríklad výcvik)
Ak by sme to mali napísať úplne zjednodušene, tak veľkí prevádzkovatelia ako ČSA, RYR a pod. si zvyčajne píšu S, prevádzkovatelia ako NetJets, TatraJet (biznis jety) si píšu N, malé lietadlá v aerokluboch si píšu G a napríklad tréningové lety, pozorovanie a pod. si píšu X.
Ďalej nás čaká pole letového plánu číslo 9, t.z. počet a typ lietadiel a kategória lietadla podľa turbulencie v úplave.
Počet lietadiel sa píše vtedy, keď je viac lietadiel ako jedno 🙂 t.z. skupinový let dvoch a viac lietadiel a môže mať jeden alebo dva znaky.
Typ lietadla už je trochu zložitejšia téma. Vychádzame z ICAO dokumentu DOC8643 (Aircraft Type Designators). Má odhadom 300 strán a nachádzajú sa v ňom kódy pre jednotlivé typy lietadiel. V niektorých prípadoch môžete použiť napríklad aj všeobecné označenie pre vetroň GLID, ultralight ULAC, balón BALL, autogyro GYRO atď.
V prípade, že Vaše lietadlo nemá pridelený ICAO kód, nevymýšľajte si prosím vlastný, ale do poľa 9 napíšte ZZZZ a typ lietadla sa neskôr uvedie v poli 18 za skratkou TYP/ (o tom potom).
ZZZZ sa zapíše aj v prípade, ak letí skupina lietadiel, v ktorej sú rôzne typy (príklad: Cessna 172 a WT-9 Dynamic). Rovnako ako pri nepridelenom ICAO kóde sa v poli 18 rozpíšu jednotlivé lietadlá za skratkou TYP/.
Rozdelenie lietadiel podľa turbulencie v úplave je nasledovné:
L – LIGHT / ĽAHKÉ – MTOW je 7000kg alebo menej
M – MEDIUM / STREDNÉ – MTOW je viac ako 7000kg a menej ako 136 000kg
H – HEAVY / ŤAŽKÉ – MTOW je viac ako 136 000kg
J – SUPER HEAVY / SUPER ŤAŽKÉ – Airbus A380
Príklady:
Let L-410 Turbolet = L410/L
Diamond DA-20 Katana = DV20/L
Cessna 510 Mustang = C510/L
Learjet 75 = LJ75/M
Radi by sme opäť spomenuli skúsenosti z reálnej prevádzky – kedysi sa napríklad Piper Pa-28 označil iba ako PA28. Avšak v dnešnej dobe je toto konkrétne lietadlo rozdelené do viacerých podkategórií a označenia môžu byť P28A, P28R, P28U a pod.
Rovnako býva problém v lietadlách Zlín. Lietadlá ZLÍN Z-42 / 142 / 242 majú spoločné ICAO označenie Z42. ZLÍN Z-43 / 143 má Z43 atď. atď. atď.
Dostávame sa, podľa nášho názoru, asi k najkomplikovanejšiemu poľu letového plánu – pole 10 – vybavenie a schopnosti. Ani po zmene DOC4444 z roku 2012 to niekedy nie je jednoduché.
Pripomenieme, že pod schopnosťami sa myslí prevádzkyschopné vybavenie lietadla, ako aj schopnosti zodpovedajúce posádke, t.z. stroj & človek. Zároveň máme pripravenú samostatnú pomôcku pre túto časť FPL : POMOCKA_L4444_pole_10.
Nasleduje pole č. 13 – letisko odletu a čas (8 znakov a čas samozrejme v UTC). Tu nám vie pomôcť DOC7910 – Location Indicators, čo v preklade znamená, že je to zoznam letísk, ktorým bol pridelený ICAO kód. Zoznam slovenských letísk s ICAO kódom nájdete aj v AIP SR, časť AD 1.3. alebo aj v našej pomôcke.
Čo sa týka času, stále sa stáva , že piloti diktujú, resp. fungujú v LT (local time) a tým pádom prichádza k viacerým nedorozumeniam. Preto si treba uvedomiť, že v letectve fungujeme všetci v UTC 🙂 V lete UTC + 2h = local time a v zime je to UTC + 1h = local time.
Do poľa 13 sa uvádza čas EOBT (Estimated Off-Block Time – predpokladaný čas začatia rolovania).
Príklady:
LZJS0700
LZIB0915
Letový plán pokračuje poľom 15 – trať. V tomto poli sú spolu tri údaje:
1.) cestovná rýchlosť
2.) cestovná hladina
3.) trať
Cestovná rýchlosť – pravá vzdušná rýchlosť je vyjadrená v:
K – kilometroch za hodinu: K a štyri číslice (K0200, K0180, K0550…)
N – uzloch: N a štyri číslice (N0200, N0440, N0090…)
M – pravé Machové číslo: M a tri číslice (M083…)
Plánovanú cestovnú hladinu pre prvú alebo celú časť trate, ktorá sa má letieť vyjadríte nasledovným spôsobom:
F letová hladina vyjadrená písmenom F, za ktorým nasledujú 3 číslice (napríklad F085, F330)
A nadmorská výška v stovkách stôp vyjadrená písmenom A, za ktorým nasledujú 3 číslice (napríklad A045, A100)
VFR – písmená „VFR“ pre neriadené lety VFR
Vo FIRe LZBB (Slovensko), LHCC (Maďarsko) a LOVV (Rakúsko) je prevodná výška stanovená na 10 000 stôp. To znamená, že do tejto výšky sa v letovom pláne uvádza „A“ a nad túto výšku sa píše „F“.
POZOR – prevodná výška (10 000ft) a neriadený vzdušný priestor (trieda G) nie je to isté!!! Trieda G je do 8000ft (mimo CTR/TMA).
V prípade trate, tá sa vyjadruje pomocou bodov, letových ciest, súradníc a smerníkov. V slovenskej verzii L4444 je spomenutá aj možnosť napísať názov zemepisného miesta, zároveň je táto odchýlka uvedená aj v AIPe. V niektorých iných štátoch sú už zemepisné názvy zakázané (EPWW – Poľsko).
V praxi to vyzerá nasledovne:
VFR
> let VFR si napíše vstupné/výstupné VFR body z/do CTR jednotlivých letísk (samozrejme ak letí z takého letiska, alebo pristáva)
> medzi jednotlivé body si napíše DCT
> význačný bod je možné uviesť aj pomocou súradníc, smerníka a zemepisného názvu (na SK)
Zároveň by sme ale radi upozornili, že aj napriek tomu, že sú súradnice a smerníky povolené, letový plán, ktorý obsahuje takúto trať je ťažšie „čitateľný“ pre ATS. Pre ilustráciu uvedieme príklad:
N0120VFR 4813N01724E 4810N01732E NIT171017 4800N01720E …
Ako je vidieť, trať je síce v poriadku, avšak na prvý pohľad z nej nie je jasné, kadiaľ zamýšľa pilot letieť. Takto vyjadrená trať sa väčšinou objavuje ako výstup z plánovacích aplikácií na internete. A to aj napriek tomu, že pilot si „nakliká“ oficiálne body. Aplikácia zmení napríklad SAMORIN na súradnice. Netvrdíme že nemôžete tieto produkty používať, avšak 100% odporúčame, aby ste si pred odletom z akéhokoľvek letiska na svete svoj letový plán overili.
IFR
> let IFR si napíše prvý bod, v ktorom sa napojí na niektorú letovú cestu, za ním nasleduje označenie letovej cesty, opäť bod atď. (viac o plánovaní IFR sa dočítate v IFPS Users Manual, ktorý nájdete na Network Operational Portal – Eurocontrol)
> v súčastnosti je v niektorých FIRoch zavedený Free Route Airspace – t.z. vo FIRe už nie sú letové cesty a trať sa vyjadruje len pomocou bodov
Zdroj: (IBAF – LPS SR, š.p.)
V prípade, že potrebujete meniť pravidlá letu z IFR na VFR alebo opačne, v trati je potrebné uviesť bod, kde táto zmena nastane. Rovnako to platí aj pri zmene hladiny alebo rýchlosti.
Príklady zmeny pravidiel letu:
NIT A42 SLC VFR
SENEC NIT SLC/N0150A090 IFR A42 DEDIS
Príklady zmeny rýchlosti alebo hladiny:
N0150A095 SENEC NIT HRONSKA BREZNICA VIGLAS/N120VFR VERNAR KEZMAROK
N0150A090 NIT A42 SLC/N0150F110 A42 DEDIS
„Miestna činnosť“
V prípade ak plánujete v rámci letu napr. miestnu činnosť, je potrebné túto informáciu uviesť. V prípade letov VFR sa to dá vyjadriť pomocou skratky DLE/hhmm (tá sa však píše do poľa 18) a v prípade letov IFR je možné použiť DLE/hhmm alebo STAY/ indikátor (ten sa píše do trate, medzi dva body).
NIT A42 SLC STAY1/0100 TAKOS A42 DEDIS
Tréningový FPL z Trenčína do Brna, VFR – IFR, STAY:
(FPL-OMXXX-ZG
-DA40/L-SDGRY/s
-LZTN0800
-N0100VFR VALPI DCT HLV/N0100A060 IFR STAY1/0100 HLV
-LKTB0200 LZPP LKMT
-PBN/D2O2 DOF/YYMMDD EET/LKAA0005 OPR/AEROCLUB RMK/TRG FLT STAYINFO1/APP LKTB)
> > > > > > > > > > > > > > > >
ENR 1.2.1.7
Všetky lety VFR z/do neriadeného vzdušného priestoru vstupujúce z/do CTR letiska musia byť uskutočňované iba cez stanovené výstupné/vstupné body, pokiaľ príslušné stanovište ATC nepovolí inak.
> > > > > > > > > > > > > > > >
Lety mimo tratí ATS: zapíšte body vzdialené od seba obyčajne nie viac ako 30 minút letu alebo 370 km (200 NM) vrátane každého bodu, v ktorom sa plánuje zmena rýchlosti alebo hladiny, zmena trate alebo zmena pravidiel letu.
> > > > > > > > > > > > > > > >
Letisko určenia, doba letu a náhradné letiská sa vpisujú do poľa 16.
Podobne ako pri letisku vzletu, aj tu sa používa rovnaký postup. Zapíše sa ICAO kód letiska a v prípade, ak letisko nemá pridelený takýto kód, zapíšu sa písmená ZZZZ a v poli 18 za skratkou DEST/ napíše miesto určenia (príklad: DEST/BIDOVCE 4844N02126E).
Doba letu sa napíše bez medzery vo formáte HHMM (príklad: LZZI0137).
Nasleduje/ú náhradné letisko/á, kde sa opäť používa ICAO kód letiska.
Dostávame sa pomaly k záveru a preto to najlepšie na koniec – polia 18 a 19. Pole 18 – iné informácie.
Do tohto poľa sa vpíšu ostatné potrebné a dôležité informácie týkajúce sa letu za presne stanovenými skratkami. Aj pre toto pole 18 máme pripravenú samostatnú pomôcku 🙂 – POMOCKA_L4444_pole_18
Pole 19 – Doplňujúce informácie, nevysielajú sa v správach FPL. Toto pole je dôležité v prípade pátrania a záchrany. Uvádzajú sa tu:
- Vytrvalosť letu E/ t.z. na koľko HHMM má lietadlo palivo
Napríklad: E/0505 - Počet osôb na palube P/ napríklad P/004 Ø v prípade skupinového letu nadiktujte, alebo uveďte počet osôb v jednotlivých lietadlách skupiny
- Núdzové rádio R/
U = UHF
V = VHF
E = ELT - Záchranné vybavenie S/
P = POLAR
D = DESERT
M = MARITIME
J = JUNGLE - Vesty J/
L = LIGHT
F = FLUORES
U = UHF
V = VHF - Člny D/
– počet člnov
– kapacita člnov
– zakrytie člnov
– farba
Napríklad: D/01 008 C ORANGE - Farba lietadla A/ napíšte farbu lietadla a význačné znaky
Napríklad:: WHITE ORANGE WINGTIPS RED TAIL - Poznámka N/ tel. číslo, počet osôb na palubách v prípade skupinového letu, farba lietadiel v prípade skupinového letu, iné poznámky
Napríklad: OMAAA 2POB WHITE OMBBB 3POB GREY OMCCC 4POB WHITEBLUERED - Veliteľ lietadla C/ Vaše meno 🙂
Opakujeme, že pole 19 sa nevysiela v správe FPL, t.z. že ak potrebujete napríklad uviesť a zverejniť (t.z. aby bolo distribuované v správe FPL) telefónne číslo, alebo že sa jedná o tréningový let, je potrebné tieto informácie napísať do poľa 18 🙂
Dostali sme sa na záver. Snáď sme Vám letový plán aspoň trochu priblížili a ak aj poradili, splnilo to účel.
Pár riadkov od dispečera FIC na téme lietania v triede G nájdete TU.
Tags: FPL