Za týmto krkolomným názvom sa ukrýva medzinárodné letisko na gréckom ostrove Corfu pomenované po prvom gréckom guvernérovi a diplomatovi Ioannis Kapodistrias. Letisko je zastrčené priamo v meste Corfu na umelo vytvorenej pevnine v lagúne Chalikiopoulos, ktorá bola v starovekom Grécku využívaná ako prírodný prístav. V okruhu dvoch kilometrov od letiska je hneď niekoľko najväčších pamiatok ostrova. Neďaleko je napríklad staré centrum Corfu, zapísané v UNESCO. Taktiež aj park s vilou Mon Repos, kde nejaký čas bývala rakúska cisárovná Alžbeta (Sissi) a o 60 rokov neskôr sa tu narodil princ Philip.
V súčasnosti je letisko, spolu z ďalšími trinástimi v Grécku, pod správou Fraport-Greece. Už štvrtý rok sa preto neustále modernizuje. Veľkou rekonštrukciou prešiel celý terminál, pribudli check-in pulty, gaty a reorganizáciou prešli aj stojiská. Dráhový systém je však ešte roku 1959. Nachádza sa tu dráha s dĺžkou 2 373 metrov, ktorú naviac z jedného konca v tesnej blízkosti križuje hlavná cesta. Prah dráhy 16 je preto posunutý ešte o ďalších 400m a prílety z tohto smeru sú veľmi zriedkavé. Pri odletoch na juh sa spomínaná cesta vždy uzatvára. Celkovo ale väčšina prevádzky prebieha v smere 34. Zo severu odlietajú poväčšine len bizzjety a domáce spoločnosti Aegean, Olympic a Sky Express.
Prevádzka je tvorená, podobne ako aj pri iných letných destináciách, najmä charterovými spoločnosťami. Najviac pravidelných letov ponúkajú lowcosty Ryanair, EasyJet a Wizzair no objavujú sa tu aj tradičný dopravcovia z celej Európy. Čo ale robí toto letisko zaujímavým pre spotterov a ostatných fanúšikov letectva je jeho poloha. Najlepšie miesta na pozorovanie prevádzky sú totižto priamo hotely a kaviarne na kopci Kanoni.
Medzi spottermi na ostrove je už niekoľko desaťročí najznámejším hotelom The Royal Grand Hotel. Celé okolie hotela sa nachádza nad úrovňou letiska a fotiť sa tak dá priamo z terasy reštaurácií alebo aj z hotelového bazéna. Pre ľudí, ktorí by ale chceli skúsiť ešte väčší extrém a nevadí im že ako budík budú mať ranný Ryanair je tu aj jeden apartmánový dom. Nachádza sa v miestach kde je inde v Európe už dávno perimeter letiska (na predošlej fotke – oranžová budova vľavo). Zatiaľ čo si po raňajkách bežný turisti obsadzujú lehátka pri bazéne, v kaviarňach sa najlepšie stoly plnia domácimi ale aj zahraničnými spottermi a kde tu sa dá započuť aj letisková frekvencia.
Domáci radi porozprávajú aj o historickej prevádzke, charterové lety s trojmotorovými MD-11 alebo L1011 či dokonca výnimočne návštevy Boeingov 777 alebo 747SP dnes znejú až neuveriteľne. No nie je to tak až tak dávno keď boli na niektoré chartre nasadzované aj diaľkové stroje. Covid však zmenšil dopyt všade a v roku 2020 je zatiaľ najväčším typom na Corfu Boeing 757-300 spoločnosti Condor, úplne chýbali aj ruskí dopravcovia
K večeru sa oplatí presunúť sa nižšie. Pod kopcom Kanoni sa nachádzajú ďalšie pamiatky ostrova – ostrovy Pontikonisi a Vlacherna. Neďaleko nich za začína chodník, ktorý križuje os dráhy a prepája oba brehy zátoky. Najmä pri západe slnka je preplnený turistami čakajúcimi na prílety lietadiel. Aj na tejto strane zátoky sa však dajú nájsť ďalšie zaujímavé fotomiesta.
Ako to ale býva, aj to najzaujímavejšie letisko časom začne nudiť. Letový poriadok je počas týždňa veľmi podobný, prekvapiť vedia akurát všetky možné bizzjety od malých Cessien až po súkromné Airbusy. Odporúčam preto preskúmať aj iné zákutia tohto ostrova no na také trip reporty sú tu už iné weby. Pozývam Vás preto ešte aspoň do fotogalérie z Corfu → Flickr
Foto/text – Dávid Dolinay