Mnoho z nás, fanúšikov, pilotov a fotografov, by radi vedeli, kedy konkrétne ktoré lietadlo pristáva. Pri našom koníčku nám v tomto môže pomôcť aj počúvanie leteckej rádiokomunikácie, napr. pri čakaní pri plote. Na trhu je mnoho prijímačov, ale aj rádiostaníc. Pred časom som si zadovážil konkurenta etablovaného hráča na trhu (Icom) a to konkrétne Yaesu FTA-550L. 550tka je na trhu dostupná v dvoch verziách, AA a L. A práve verziu L doporučujem, obsahuje viac príslušenstva.
Základná špecifikácia:
- Výstupný výkon 5,0 W AM (PEP), 1,5 W nosná
- RX 108,000 – 136,975 MHz AM (NAV a COM) a 161,650 – 163,275 MHz FM (meteo USA a Kanada)
- TX 118,000 -136,975 MHz
- Krok ladenia 25 kHz / 8.33 kHz
- 1.7 „x 1.7“ podsvietený displej (160 x 160 bodov)
- navigačný displej
- NOAA kanály a výstraha
- 200 pamäťových kanálov s 15 alfanumerickými znakmi pomenovania
- Vodotesnosť: IPX5
Rádiostanica je robustne stavaná, konštrukcia je pevná, nič nevŕzga, neškrípe. Obsah balenia verzie L je veľmi bohatý, od prechodky na slúchadlá, stolnú nabíjačku až po programovací USB kábel do počítača – viď ilustračný obrázok nižšie. Rádiostanica je odolná s certifikátom IPX5 – proti striekajúcej vode (voda z 6,3 mm dýzy mieri na zariadenie zo všetkých uhlov, pri prietoku 12,5 litrov za minútu a tlaku 30 kN/m2 počas 3 minút zo vzdialenosti 3 metrov) a preto prežije aj ľahký letný dážď na letisku.
Po prvotnom zapnutí rádiostanice je potrebné sa zoznámiť so systémom a nastavením. Nastavenie je intuitívne a pomerne jednoduché, pričom je možné si uložiť až 200 frekvencií do pamäte v 8 rôznych blokoch. Veľkým bonusom je možnosť si frekvencie pomenovať aj textom a to celkovo až 15 znakmi. Konečne si nemusíte pamätať frekvencie. 🙂 Mnou osvedčený systém je úplne jednoduchý, na prvé bloky si naprogramujte najnavštevovanejšie letiská a potom aeroklubové frekvencie a následne frekvencie oblastného riadenia letovej prevádzky. Týmto pádom Vám už nič neunikne :).
Rádio umožňuje príjem frekvencií v rozsahu 108,000 – 136,975 MHz a vysielanie v rozsahu 118,000 -136,975 MHz, čo znamená, že prijíma aj VOR/LOC navigačné systémy. Ako už bolo spomenuté, frekvencie je možné naprogramovať ručne, ale aj pomocou počítača. Software je však platený a preto je potrebné si zvážiť, či tých pár frekvencií za to stojí. Rádiostanica umožňuje počúvať aj Weather kanály (USA a Kanada), čo v našich končinách síce nevyužijete, ale nikdy neviete. Takisto je 550tka vybavená automatických príjmom VOR-LOC, pričom sa rádiostanica počas príjmu automaticky prepne do NAV módu a pomôže Vám s navigáciou – napr. v prípade núdzovej situácie a pod. Je to dobrá vlastnosť, ale nie je to náhrada za plnohodnotný NAV prístroj!
Celkovo mi rádiostanica vždy vydržala celodennú prevádzku na letisku, počúvanie a občasné vysielanie (iba ak máte preukaz rádiofonistu leteckej pohyblivej služby). Príjem a citlivosť prijímača v okolí letiska bol dostatočný, no výmenou napr. za magnetickú anténu na auto, pokiaľ cestujete na letisko, môžete dosah rádiostanice ešte zvýšiť. Dosah rádiostanice pri vysielaní je v rámci ATZ/RMZ letiska zo zeme dostatočný. Modulácia hovorenej reči je počas vysielania na dobrej úrovni. Ostatní počujúci hlasu z tohto rádia rozumejú, prednes je čistý a bez zbytočného šumu. Pokiaľ sa však nachádzate v silne zarušenom priestore – napr. v meste, mnoho iných profesionálnych telekomunikačných vysielačov (136-174MHz) vo Vašom okolí a pod., objavuje sa dosť šumu (s čím majú problém všetci výrobcovia rádiostaníc, nakoľko profesionálne pásmo frekvencií je hneď vedľa toho nášho leteckého…). Cena rádia je príjemných cca 280-300€, čo v kombinácií s množstvom príslušenstva je atraktívna ponuka.
Zo svojej skúsenosti môžem rádio doporučiť a to najmä príležitostným VFR pilotom, ktorí chcú mať na palube prijateľnú záložnú rádiostanicu, prípadne inštruktorom na letiskách, ktorí potrebujú komunikovať so svojimi žiakmi počas okruhov a pod.