Nie, neboli sme v meste Langley v Spojených štátoch Amerických. Boli sme na letisku M.R.Štefánika, konkrétne v hangári Dopravného úradu (ICAO kód je CIA). V hangári sme mali možnosť oboznámiť sa s lietadlom Let L-410UVP-E-LW registrácie OM-SYI, ktoré slúži na kalibráciu a meranie leteckých navigačných zariadení. Lietadlu sa podľa vykonávaných prác hovorí aj Calimera. Rovnako, Calimera je aj jej volačka v rádiovej komunikácii.
Lietadlo bolo vyrobené v Kunoviciach v roku 1987. Základná konštrukcia modelu L410 pochádza zo 60-tych rokov. Modernizovaná verzia L410-UVP-E bola predstavená v roku 1986. Táto verzia ponúka päťlisté vrtule, zvýšenu vzletovú hmotnosť a palivové nádrže na koncoch krídel. Naša Calimera začala svoju púť v Riadení letovej prevádzky (RLP) v Prahe. Po roku 1993 bola prevedená do majetku Leteckého úradu SR a neskôr Dopravného úradu.
Lietadlo sa už na prvý pohľad líši od štandardnej dopravnej verzie. Je rozšírené o viacero antén, ktoré slúžia na príjem signálov z navigačných zariadení typu VOR, DME, ILS a pod. Vnútri je zmena rovnako dramatická. Namiesto 19tich sedačiek je vnútro rozdelené na 2 časti – časť určená pre operátora meracích zariadení a na zadný salón pre 4 pasažierov. Posádku lietadla tvoria dvaja piloti a jeden operátor, ktorého náplňou práce je sledovať a analyzovať správnosť a kvalitu signálu.
Práce sú vykonávané na civilných, vojenských letiskách a na rádionavigačných zariadeniach na území SR počas celého roka. Merania jednotlivých navigačných zariadení,civilných a vojenských letísk vykonávajú podľa harmonogramu letového overovania a prebiehajú za plnej prevádzky. V zahraničí sa merania pre silnú hustotu prevádzky vykonávajú aj v noci.
Meracie úkony na letiskách si vyžadujú pozemnú prípravu, kedy na presne určenú a zameranú pozíciu na letisku je umiestnený prijímač, ktorého úlohou je zvyšovať presnosť GPS signálu v lietadle. Prijímač si vozí Calimera so sebou a býva umiestnený v prednom batožinovom priestore. Presnosť GPS v lietadle sa pri použití pozemného prijímača
zvyšuje až na maximálnu odchylku +- 20cm. Následne sú vykonávané priblíženia na letisko presne podľa publikovných postupov. Calimera je na rozdiel od iných modelov L410 rozšírená o autopilota, čiže priblíženia počas meraní prebiehajú na autopilota v spojení s meracou konzolou. Zaujímavosťou je, že povely na riadenie lietadla cez autopilota nastavuje operátor merania priamo zo svojho pracoviska. To zabezpečí, že opakované priblíženia budú takmer identické. Pri meraní jednej dráhy sa vykoná až 16 priblížení.
Počas merania je na letisku pripravená obsluha rádionavigačných zariadení a prípadné korekcie sú nasadené takmer okamžite.
Možno to bude znieť ako klišé, ale po dnešnej návšteve Calimery a po rozhovore s p. Mikulíkom musím uznať, že je veľká škoda, že sa o tejto službe resp. práci nehovorí viac. Ako nám príde samozrejmé, že veci fungujú tak ako majú a nemusíme vnímať tie malé kolieska, bez ktorých by to skrátka nefungovalo.
Chcem v mene celého OZ poďakovať pánovi Mikulíkovi z Dopravného úradu za to, že nám umožnil nahliadnuť do zákulisia a za množstvo zaujímavých informácií.