V Auguste 2018 ma oslovili kamaráti s ktorými som absolvoval trip do Friedrichshafenu na AeroExpo 2018 či by som ich nehodil letecky do Chorvátska na víkend. Vravím si že prečo nie, ľudia super, hodiny do logbooku sa zídu, skúsenosti s niečim novým taktiež.
Voľba padla na ostrov Mali Lošinj blízko Istrie. Kedže letíme 4, voľba lietadla je jasná – Diamond DA40
Ale to by nebolo letectvo keby sa veci nekomplikovali. Prvý pokus naplánovaný na 28.9.2018. Dva dni pred odletom mi volaju že mašina s ktorou sme mali letieť je žiaľbohu AOG (Aircraft on Ground) kvôli vadnému snímaču ECU A.
Zháňame náhradu ale žiaľ bezúspešne. Termín sa presúva.
Po dlhých debatách a nekonečných dohadovaniach termínu sa podarilo ustáliť na termíne 12-13.10.2018!
Stretávame sa v piatok 8:30 na letisku v Bratislave, kde nás už očakáva Diamond DA40 s reg OM-DBV.
Plán letu je už dohodnutí, žiadne priamočiare lety ale z Bratislavy smer Zadar a ponad Kornati smerom na sever obhliadnúť všetky ostrovy po ceste vo výške 5000ft. Letový plán podaný cez IBAF a plánovaná trasa je: Šamorin – ADAMA – – SARVAR – DIMLO – OBUTI – N1- PANON1 – KARLOVAC – SLUNJ – VELEB2 – GRACAC – P2 – KURBAVELA – K2 – ADRIA1 – IST – H2
Pred letom sme si spravili samozrejme poctivú preletovú prípravu ako treba a patrí sa. Notamy, počasie, atď.
Dostáveme povolenie na odlet z dráhy 04 a dispečer sa nás pýta či nám bude stačiť 2150m draha ak pôjdeme rovno z rolovacej A(Alfa). Samozrejme že nám to bude stačiť. Keď to môže odlietať Ryanair tak mi tiež 😉
Vzlet prebieha podľa očakávaní, stall warning si trošku zapískal kedže sme boli na vzlete ťazší kvôli palivu ale to sme mali vypočítané tak aby sme nemuseli tankovať na letisku v Lošinji(LDLO) ale až na ceste nazad domov v Portoroži v Slovinsku.
Odlet z dráhy 04, následne pri prechode 2000ft altitude prechod na Štefanik Radar 134,925 a pokračujeme na výstupný bod Šamorín a následne na bod ADAMA na hraniciach s Maďarskom-
Ujíma sa nás riadiaci s úsmevom a dáva nám povolenie priamo na DIMLO (bod na Slovinsko-Maďarských hraniciach), následne na Maribor Approach nám dávaju povolenie pokračovať na výstupný bod OBUTI a vchádzame do Chorvátskeho vzdušného priestoru.
Tu nás už prelaďujú na Zágreb approach a pokračujeme v naplánovanej trase smer Zadar vo výške 7500ft.
Hľadiac do diaľky nám bolo jasné že to bude čistý priekak nakoľko od Záhrebu až po Velebit(kopce na pobreží) sme leteli nad súvislou vrstvou oblačnosti resp.hmlou. Nakoniec to bolo síce súvislé ale sem tam sa objavila zem a trošku ďalej boli aj hluché miesta takže sa to dalo.
Pokračujeme ďalej, míňame Plitvické jazerá, prelietame Velebit a ocitáme sa nad morom južne od Zadaru a pokračujeme smer Národný park Kornati a odtiaľ severne po všetkých možných ostrovoch smerom na Mali Lošinj.
K ATC, ktorý nás mal nad daným územím na starosti asi len toľko: „musím tu byť tak tu som“. Po sklesaní do 1500ft sme sa preladili na Losinj Approach a vyžiadali si povolenie na priblíženie a pristátie. Veľmi príjemný ATC nás odnavigoval a dal nám povolenie na dráhu 02 čo je od mora. Wind Calm zahlásil. Nebolo to tak. Na finále do nás fúklo z boku a pristátie bolo trošku viac kostrbaté ako by som si predstavoval.
Všetko dobre dopadlo a sme zaparkovaní. 3h15minut trval let
Majiteľ apartmánov kde sme boli ubytovaní nám poskytol odvoz z letiska takže sme boli raz dva v mieste byvania.
Vybalili sme sa, Robo vytiahol Prosseco, Pišta nalial Metaxu a išli sme do mesta na obed. Medzitým sme si objednali motorový čln nech sa môžme povoziť a objavovať zátoky na Lošinj Island
Krátka kúpačka v zátoke, objazd okolo ostrova nazad do prístavu, natankovať loďku a hybaj na večeru s medzizastávkami v baroch 🙂
Sobota ráno – vyplatili sme ubytovanie, zbehli do mesta na raňajky.Čašníčka mala evidentne ťažkú noc 😀 Pofotili sme si čo sa dalo a hurá ne letisko.
Robo sedel vpredu na ceste do Lošinju, na rad prišla Zuzka 🙂
Problém letiska Mali Lošinj nie je dĺžka 900m. Problém je že ak máte väčšiu váhu ako je MTOM(Maximum TakeOffMass) môže byť odlet trošku „veselší“ 🙂
ďalšia zastávka: Portorož v Slovinsku!
Krizovanie Istrie sme započali pri mestečku Plomin s nádhernou pobrežnou scenériou
Naša cesta pokračovala do Slovinského Portorožu ( Portorose ) (LJPZ). V hodnoteniach asi najlepšie GA(General Aviation) letisko v Európe.
Pristátie na dráhu 33 znamená cez kopce a pokiaľ to nelietate pravidelne tak sa Vám môže stať že budete dlhí a nestihnete dobrzdiť. Nad kopcami spomaliť na flaps speed, hodiť tam veľké klapky a šup dolu 🙂
Po pristáti a odparkovaní na trávnatej časti sme sa presnuli do miestnej reštaurácie. Čakanie na odvoz do mesta sme si skrátili pozorovaním odlietajúcich paragánov na C182.
Po obede v meste a presune nazad ne letisko sme objednali donášku paliva. Na moje prekvapenie bolo palivo u lietadla rýchlejšie ako ja a to som to mal 100m k lietadlu maxinálne.
Po dotankovaní, idem vyplatiť palivo, sadáme do lietadla, dispečer nám dáva povolenie na nahodenie motora (nakoľko prebiehajú zoskoky padákom je nutné si najskôr vyžiadať povolenie na nahodenie) a pokračujeme na rolovačku A(alfa)). Čakame kým pred nami odletí DA42 a robíme backtrack po dráhe 33. vietor 9kt presne z boku.
Plný plyn, stall warning piští ale je to v norme. Lietadlo súpa pomaličky, zaťahujeme klapky a naberáme rýchlosť. Oblietame Portorož a mestečko Piran a v diaľke je vidieť Talianske mesto TRIESTE. Stúpame do 7.000 ft
Opar nad obzorom hlási že viditeľnosť nech je v rámci VFR nedude nič moc a pokračujeme po VFR trase.
Následne nám ATC na MARIBOR APProach dáva povolenie direct na DIMLO (do Maďarska).
Vrelo súhlasíme a pokračujeme na hranice Slovinsko-Madarsko. Budapest info nám neskôr dáva pokyn klesať pod 5000ft kvôli inému vzdušnému priestoru.
Na hranicach kontaktujeme priamo LZIB_TWR na 118.300 podla pokynov ATC a vyžiadame si dráhu 31 i napriek tomu že vietor je priamo do chrbta 130/5kt
Nesktučný výlet s úžasnými luďmi.
Týmto sa letné výlety skončili. Kam v zime? 🙂
Autor: F.P.(Airliners.sk)
Foto a Video: F.P., Robo Č., Štefan V., Zuzka Š.