B737 MAX 200 pre Ryanair
Po tom, ako EASA schválila letuschopnosť typu v priebehu minulého týždňa, írsky nízkonákladový prepravca oznámil, že dodávka 24 kusov by mala byť uskutočnená ešte pred vyvrcholením letnej sezóny. Lietadlá v konfigurácii so 197 “slimline” sedačkami predstavujú prvú várku z celkového počtu 210 objednaných kusov.
Oneskorenie pre B737 MAX 10
Podobne ako typ 777X, program produkcie pre typ B737 MAX 10 sa tiež má oneskoriť o dva roky. Meškanie je pre daný variant zapríčinené rôznymi faktormi vrátane požiadaviek na certifikáciu a úprav v návrhu lietadla. Na prvé dodávky oboch typov sa teda môžeme tešiť až v roku 2023. Výrobca však predpokladá s dodávkami 737 MAX 7, najkratšieho variantu MAXov, už v priebehu tohto roku.
- Boeing 737 MAX 10 (c)boeing.com
- Boeing 737 MAX 10 (c)boeing.com
- Boeing 737 MAX 10 (c)boeing.com
Boeing -5X
Pri Boeingu ešte zostaneme. Výrobca začal svojim dodávateľom posielať “predbežné žiadosti o informácie” týkajúce sa návrhu nového typu komerčného lietadla s označením -5X. Koncept -5X reaguje na úspech typu A321XLR, ktorý pri konfigurácii 180-220 miest pre pasažierov a dolete 8,700 kilometrov konkuruje väčším diaľkovým dopravným lietadlám, avšak pri nižších prevádzkových nákladoch. Typ A321XLR počíta od svojho predstavenia na parížskych leteckých dňoch v júni 2019 približne 450 objednávok.
787 v nákladnej verzii
Kenya Airways sa v spolupráci s Avianor Inc. dohodli na modikácii lietadlovej kabíny ich Dreamlinerov na nákladný priestor. Daná úprava by mala umožniť prepravu až 16 ton nákladu, s možnosťou plného využitia maximálnej úžitkovej hmotnosti 46 ton. Modifikácia už obdržala schválenie letovej spôsobilosti miestnym leteckým úradom ako aj od FAA. Spoločnosti Kenya Airways držíme palce a dúfame, že podobné úpravy uvidíme častejšie.
787 pre euroAtlantic
Spoločnosť euroAtlantic Airways sa stane prvým portugalským prevádzkovateľom typu 787. Prvý z dvoch plánovaných Dreamlinerov, takmer osemročný N961AM by mal byť dodaný spoločnosti v priebehu tohto leta. Konkrétne lietadlo bolo zároveň prvým Dreamlinerom dodaným spoločnosti aeroMexico v auguste 2013. Flotila euroAtlanticu má momentálne vekový priemer 19,4 roka, spoločnosť teda čaká zásadné omladenie ich flotily.
Nová diaľkovka v Španielsku
World2Fly je názov nového startupu turistickej skupiny Iberostar, ktorý má v pláne prevádzkovať typ A330 a prepojiť Španielsko s Latinskou Amerikou. Spoločnosť nedávno požiadala americké ministerstvo dopravy (DOT; Department of Transportation) o udelenie povolenia na lety do Spojených štátov amerických, s vyhliadkou na zahájenie letov na jar tohto roku. Nový prevádzkovateľ plánuje s postupným nasadením modernejšieho typu A350 do ich prevádzky.
#ProjectSunrise od Qantasu
Austrálsky prepravca plánuje prehodnotiť projekt pod hlavičkou #ProjectSunrise v priebehu tohto roka. Projekt bol pôvodne plánovaný ešte pred nástupom pandémie a zahŕňa flotilu A350-1000 schopnú ultradiaľkových letov, ktoré by mali ako non-stop lety prepojiť austrálske metropoly Sydney, Brisbane a Melbourne so vzdialenými destináciami vrátane Londýna, Paríža, Frankfurtu, New Yorku, Chicaga, Ria a Kapského Mesta. CEO Alan Joyce predpokladá so spustením projektu v roku 2024.
Kto nás navštívil tento týždeň?
O spotterské úlovky nebola núdza ani tento týždeň. David Dolinay nás potešil snímkami z Tatier – OK-ROM a zoskupením dvoch Cessien.