Boeing 777-8F
Výrobca Boeing predstavil dňa 31. januára dlho očakávaný model 777-8 Freighter. Nákladná verzia obľúbeného typu z rodiny 777X reaguje na dopyt trhu po nákladných lietadlách a zároveň aj na požiadavku na vyššiu ekologickosť. Lietadlo s kapacitou 118 ton užitočného zaťaženia bude celosvetovo najväčšie dvojprúdové lietadlo v nákladnej verzii. S doletom 4410 námorných míľ a pohonným jednotkami GE9X sľubuje výrobca až 25% vyššiu palivovú účinnosť a tým pádom aj nižšie emisie a prevádzkové náklady. Prvým prevádzkovateľom by sa mali stať Qatar Airways s celkovo 50 objednávkami na variant. Dodávky objednaných lietadiel sa očakávajú od roku 2027.
Objednávky MAXov
American Airlines sa s výrobcom Boeing dohodli na kúpe 23 kusov varianty 737 MAX 8 výmenou za už existujúcu opciu na 787-9 Dreamliner. Zároveň sa bude uskutočňovať opcia na sedem kusov 737 MAX 8, čo znamená objednávku celkovo 30 kusov tohto typu aerolinkou. American Airlines sa taktiež rozhodli oneskoriť dodávky lietadiel typu 787, kedy sa prvé štyri 787-9 očakávajú koncom roku 2023.
Druhou aerolinkou je už vyššie spomínaný Qatar Airways, ktorému výrobca Airbus v nadväznosti na spor ohľadom delaminácie náteru na ich A350 zrušil objednávku na A320tky. Katarská aerolinka preto uzavrela memorandum o porozumení na nákup 50 kusov typu 737-10 MAX, najdlhšej verzie tohto typu.

Qatar Airways Boeing 737 MAX (c)qatar airways
Návrat MAXov v Ethiopiane
Ethiopian Airlines sa 1. februára vrátil k prevádzke typu 737 MAX. Stalo sa tak takmer tri roky od pádu letu ET302. Zahajovací let na návrat typu bol naplánovaný ako predvádzací let z Addis Abeby nad Kilimandžárom. Ako pasažieri na palube boli prítomní novinári, diplomati, predstavitelia štátu, ako aj zástupcovia výrobcu.
El Al prevezme Arkiu
Obe izraelské aerolínie podpísali nezáväzné memorandum o porozumení, ktoré navrhuje, aby letecká spoločnosť Arkia prešla do úplného vlastníctva ako dcérska spoločnosť El Alu. Zároveň by Arkia mala získať akcie El Alu v hodnote 10%-14%.
Konverzia B767
V Izraeli ešte zostaneme. Israel Aerospace Industries sa pochválili uskutočnením konverzie typu B767-300ER na nákladnú verziu, patriacemu už nefunkčnej spoločnosti Blue Panorama. Jednalo sa konkrétne o lietadlo registrácie EI-GEP, ktoré je aktuálne registrované ako N767PR.
Štatistiky rušných letísk
ACI Europe (Airport Council International; Medzinárodná rada letísk) zverejnili rebríček najrušnejších európskych letísk za rok 2021. Prvú priečku obsadilo Letisko Istanbul. V prvej pätici ho nasledujú ho moskovské Šeremetevo, parížsky Charles de Gaulle, Amsterdam Schiphol a moskovské Domodedovo. Dáta sú značné ovplyvnené pandémiou a s ňou súvisiacimi cestovnými obmedzeniami. Naznačuje tomu aj vyšvihnutie sa londýnskeho Heathrowu na tretiu priečku za mesiac december, čo je prisudzované znovuotvoreniu transatlantického trhu, kde je Heathrow tradične lídrom spomedzi európskych letísk.
Zo štatistík ďalej vyplýva, že prevádzka Istanbulu bola o 46% nižšia v porovnaní s predpandemickým rokom 2019, kým Paríž CDG skóroval s hodnotou o 65,6% nižšou a Londýn Heathrow s hodnotou o 76% menej.
A380 Hotel
Na záver tip na výlet – Frederic Deleuze, bývalý technik spoločnosti Airbus, má smelé plány na upcykláciu A380tky vyradenej z prevádzky, ktorú by chcel premeniť na hotel. A380 Hotel by mal byť umiestnený v novom MEETT exhibičnom centre nachádzajúcom sa neďaleko letiska v Toulouse. Predpokladá sa, že atrakcia bude otvorená pre návštevníkov od roku 2024 a mala by mať k dispozícii celkovo 31 izieb v štandardnej a deluxe verzii, vrátane dvoch apartmánov. Samozrejme nebude chýbať ani reštaurácia.
Výlety do histórie
1. februára 1964 sa uskutočnil prvý komerčný let typu Boeing 727, a to spoločnosťou Eastern Air Lines. Úplne prvý let typu sa uskutočnil o menej než rok predtým – 9. februára 1963. Predchodcu typu 737 nájdeme stále v prevádzke, aj keď obmedzenej, a to buď v nákladnej alebo biznis konfigurácii.
4. februára 1976 bol oficiálne certifikovaný variant 747SP (Special Performance), ktorý vďaka úpravám umožňoval vyšší dolet. Je takisto známy ako kratšia verzia jumba – trup bol skrátený o cca 14 metrov. Vyrobilo sa ho celkovo 45 kusov.
Na toto obdobie sa k 747SP vzťahuje aj jeden celosvetový rekord – v dňoch 29. a 30. januára 1988 obletel svet charitatívny let Friendship One. Úspešný pokus o zápis do Guinessovej knihy rekordov ako najrýchlejší let okolo sveta trval 36 hodín, 54 minút a 15 sekúnd.
3. februára sme si pripomenuli desať rokov od ukončenia prevádzky Malévu. Pred 5timi rokmi sme pripravili článok so sumárom tejto leteckej spoločnosti.