Nedeľník 06/2023

Stručný prehľad noviniek a udalostí vo svete letectva za uplynulý týždeň – to všetko prináša šiesty nedeľník tohto roku. Dozviete sa o poslednom dodanom Jumbe, prvej nákladnej 777 s povrchom AeroSHARK, linkách Lufthansy pre 787, bankrote Flyru, a mnoho ďalšieho.

Posledné Jumbo vyletelo z výrobnej dielne

N863GT môžeme nazvať aj poslednou Kráľovnou nebies. B747-8F sériovej výroby 1547 bol posledným vyrobeným Jumbom počas 55 rokov ich produkcie. Dokončením jeho produkcie sa zavreli brány produkčnej linky pre B747 v Everette. Výrobca však usporiadal rozlúčkovú oslavu hodnú majestnátnosti typu – pri hangári sa zišli súčasní a bývalí zamestnanci, ako aj predstavitelia aeroliniek a významné osobnosti. Lietadlo pri svojom rozlúčkovom odlete a dodávacom lete pre spoločnosť Atlas Air nakreslilo ikonický 747 vzorec. Ešte dodáme, že najnovšia verzia B747 má dolet 8010 km (4352 námorných míľ), nákladnú kapacitu 133 ton a pojme 34 nákladných paliet na hlavnej palube.

Emirates B777 so SAF palivom

Aerolinka uskutočnila úšpesný demo let na type Boeing 777-300ER, kde jeden z motorov GE90 bol poháňaný 100% SAF palivom. Let ponad dubajským pobrežím trval približne jednu hodinu.

Prvý B77F s povrchom AeroShark

Boeing 777-300ER registrácie D-ALFA spoločnosti Lufthansa Cargo je prvým z flotily nákladných B777, ktoré budú testovať úsporu paliva v bežnej prevádzke – a to vďaka technológii AeroSHARK. Inauguračný let pod označením LH8410 vypravený v piatok ráno viedol z domovského Frankfurtu do Bengaluru a následne do Chengdu. Modifikácia povrchu vytvorená spoluprácou Lufthansa Technik a BASF sľubuje 1% úspory paliva, čo pri využití technológie na celej flotile v Lufthansa Cargo odhaduje ročnú úsporu 4000 metrických ton kerozínu a 13 tisíc metrických ton CO2, a je ekvivalentom 53 priamych letov medzi Frankfurtom a Šanghajom.

Destinácie pre lufthansácke Dreamlinery

U Lufthansy ešte zostaneme. Aerolinka odhalila ďalších päť destinácií v severnej Amerike, ktoré by mali byť obsluhované typom B787-9. K dennému spojenie medzi Frankfurtom a Newarkom pribudnú Dallas-Forth Wort (6x týždenne), Montreal (4x týždenne), Denver (denné spojenie), Austin (3x týždenne) a Detroit. Lufthansa má momentálne v prevádzke tri Dreamlinery a ďalšie dva by mali byť dodané v blízkej budúcnosti.

Lufthansa D - ABPA

Návrat British Airways do Číny

British Airways obnovia po dvoch rokoch pauzy letecké spojenie s vnútrozemskou Čínou. Lety z Heathrowu do Šanghaja (PVG) započnú 23.aprílom (denná frekvencia) a od 3.júna bude spustená linka do Pekingu (PKX, 4x týždenne).

G-ZBJD British Airways Boeing 787-8 Dreamliner

MAXy v Číne opäť v prevádzke

Hainan Airlines (HU) ako prvá čínska aerolinka opätovne spustili ich prevádzku MAXov. Stalo sa tak takmer štyri roky od uzemnenia typu a niekoľko týždňov po znovu schválení MAXov čínskym leteckým úradom.

7223 43561 B-207K 737-8 Hainan Airlines

Nová výrobná linka pre MAXy

Podľa internej správy zamenstnancom oznámil výrobca Boeing plány na otvorenie štvrtej výrobnej linky pre typ 737 MAX, ktorá by mala byť umiestnená v Everette. Výrobná linka by predbežne mala byť spustená v druhej polovici roku 2024.

Boeing 737-MAX

Dohoda medzi Katar Airways a Airbusom

Zdá sa, že aerolinka a výrobca našli dohodu týkajúcu sa súdneho sporu ohľadom poškodeného náteru na lietadlách A350 flotily. Detaily dohody nie sú známe, keďže je označená ako dôverná, avšak obe strany budú pracovať na obnovení spolupráce a dôvery, ako aj na reparačnom programe. Aerolinka prevádzkuje 53 lietadiel typu A350, z toho 19 verzie -1000 a 34 verzie -900.

A7-ALC Qatar Airways Airbus A350-941

AirBaltic bez Q400 flotily

Dňa 1.februára opustil flotilu aerolinky posledný Dash 8-Q400, YL-BAQ, ktorý bol v dánskom Billunde navrátený lízingovke Nordic Aviation Capital. Flotile Q400 sa počas jej prevádzkového obdobia podarilo prepraviť viac než 11 miliónov pasažierov. AirBaltic bude odteraz prevádzkovať čisto A220-300 flotilu – momentálne má v prevádzke 39 lietadiel tohto typu.

YL-BAQ Air Baltic De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8

Koniec Flyru

Nórska nízkonákladová spoločnosť Flyr oznámila platobnú neschopnosť a bankrot po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť dostatočný kapitál pre svoje ďalšie fungovanie. Aerolinka začala svoju prevádzku v auguste 2020 a okrem pandemických reštrikcií sa musela popasovať aj s vysokými cenami paliva a konkurenciou na domácom trhu.

B737-82R TC-CPJ (LN-FGB) FLYR

Výlet do histórie

3.február 2012 si pamätá koniec Malévu. Maďarská národná aerolinka zanikla po 66 rokoch prevádzky.

HA-LIX / © Airliners.sk

 

2.februára 1954 začala letecká spoločnosť Air Japan prevádzkovať medzinárodné lety. Let z Tokia do San Francisca na lietadle Douglas DC-6B s prívlastkom „City of Tokyo“ mal na palube 18 pasažierov.

Japan Airlines Sleek DC-6B

 

1.februára 1964 vstúpil do obchodnej prevádzky typ Boeing 727. Prvým prevádzkovateľom typu sa stala spoločnosť Eastern Air Lines. Prvý let sa uskutočnil medzi Philadephiou (PHL), Washingtonom (DCA) a Miami (MIA).

N8127N / US 1980s

 

31.januára 1986 sa dokončila kúpa spoločnosti de Havilland Canada výrobcom Boeing.

D-ABQB Eurowings De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8

 

Odfotili sme

D-AICI CONDOR AIRBUS A320-200

D-AICI CONDOR AIRBUS A320-200

 

LN-FGD Flyr Boeing 737-82R(WL)

LN-FGD Flyr Boeing 737-82R(WL)

 

SE-RPD Boeing 737-8JP(WL)

SE-RPD Norwegian Air Sweden AOC Boeing 737-8JP(WL)

 

P4-SCM SCM Aruba Dassault Falcon 7X

P4-SCM SCM Aruba Dassault Falcon 7X © P. Marianič

 

UR-CQD Vulkan Air Antonov An-26B

UR-CQD Vulkan Air Antonov An-26B © P. Marianic

 

OE-LZO Austrian Airlines Airbus A320-271N

OE-LZO Austrian Airlines Airbus A320-271N

 

G-WUKP Wizz Air UK Airbus A321-271NX

G-WUKP Wizz Air UK Airbus A321-271NX

 

Tags:

©2024 Airliners.sk, o.z. Všetky práva vyhradené

Kontaktujte nás

V prípade, že máte záujem nás kontaktovať, zanechajte nám správu.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?