Partnerstvo Airbus a ITA Airways
Spoločnosti podpísali tzv. Memorandum o porozumení ohľadom spolupráce na mestskej leteckej mobilite v Taliansku. Týka sa to použitia eVTOL lietadla CityAirbus NextGen, ktoré je aktuálne vo vývoji. Lietadlo s doletom 80 km a cestovnou rýchlosťou 120 km/h bude navrhnuté pre štyroch cestujúcich. Letecká spoločnosť ITA Airways má s výrobcom Airbus už podpísanú objednávku na 28 dopravných lietadiel, a to sedem A220, jedenásť A320neo a desať A330neo.
Nový start-up v Taliansku
Nová letecká spoločnosť na talianskom nebi sa volá Aeroitalia a svoje povolenie na prevádzku lietadiel obdržala 22.apríla 2022. Aerolinka plánuje začať prevádzku z letiska Forli, letiska s pomerne priaznivou lokalitou, ktorá vykrýva spádovú oblasť miest Rimini, Bologna, Ravenna, ako aj mini štátu San Marino. Destinácie zatiaľ nie sú známe, avšak prvé dve linky by mali byť ohlásené už čoskoro.

Návrh dizajnu lietadla leteckej spoločnosti Aeroitalia (c)immediato.net
Norse spustil predaj leteniek
Nórsky start-up s plánmi na zaoceánske lety z Európy do USA spustil dlhoočakávaný predaj leteniek. Prvotné ohlásenie letového poriadku zahŕňa štyri linky z Osla do amerických metropol, a to do New Yorku, Los Angeles, Fort Lauderdale a Orlanda. Ceny leteniek začínajú od 129 dolárov jednosmerne. Norse plánuje lietať s flotilou B787 Dreamliner v konfigurácii dvoch cestovných tried – turistickej a premium economy.
Renovácia kabíny lietadiel Emirates
Aerolinka má v pláne zrenovovať viacej lietadlových kabín než bolo pôvodne v pláne. Emirates na tento účel vyhradí približne jednu miliardu dolárov, jednať sa má o umiestnenie nových premium economy kabín. Renovácia sa bude týkať 120 lietadiel vo flotile, čo predstavuje navýšenie počtu o 15 kusov z pôvodného plánu renovácie 105 lietadiel – 53 B777 a 67 A380 (predtým 52).
MAXy pre Virgin Australia
Virgin Australia Group pridá v rámci obnovy letového parku štyri nové Boeingy 737 MAX 8. Lietadlá by mali byť dodané začiatkom budúceho roka. Aerolinka sa zároveň chystá vyradiť flotilu lietadiel Fokker 100.

Boeing 737 MAX vo farbách Virgin Australia (c)virginaustralia.com
Nový A220 pre airBaltic
Lotyšská aerolinka privítala dovedna svoj 34-tý A220-300. YL-ABH je druhé z ôsmich lietadiel, ktoré by mali byť airBalticu dodané v priebehu tohto roka. Spoločnosť plánuje prevádzkovať celkom 50 kusov A220 a už teraz je celosvetovo najväčším prevádzkovateľom tohto typu.
Pri airBalticu ešte zostaneme. Aerolinka plánuje so začiatkom od 1. mája 2022 prenajať jedno lietadlo B737-900 aj s posádkami od Ukraine International Airlines.
Prírastok do flotily Go2Sky
ACMI prevádzkovateľ sa od tohto týždňa môže pochváliť novým prírastkom do flotily – OM-GTI (ex: D-ATUC a EI-GVN).
Sobota v Slavnici
Práce na Fokkri pokračujú. Za asistencie zdvižnej plošiny sme nasadili čap na horizontálny stabilizátor. Celý stabilizátor sa ďalej zafixoval závitovými tyčami. Vďaka tejto inštalácii sme mohli odstrániť podporné gurtne na chvoste. Spodnú časť krídiel sme spevnili. Lietadlo je teraz pripravené na zdvihnutie a montáž podvozku. Zbierka na záchranu Fokkra stále pokračuje – podporte nás.
- Detail uchytenia krídla k trupu
- Práce na Fokkri pokračujú
- Práce na Fokkri pokračujú
- Dokončovanie montáže skrutiek na krídle
Stalo sa v histórii
27. apríla 2005 sa uskutočnil prvý let A380. „Superjumbo“ vzlietlo z domovského Toulouse po troch rokoch vývoja a leteckých testov. Lietadlo prekonalo niekoľko rekordov, vrátane sedadlovej kapacity, rozpätia krídla alebo výšky a zosadilo z prvej priečky najväčšieho dopravného lietadla konkurenčnú B747. A380 zakotvil u viacerých renomovaných leteckých spoločností, avšak jeho výroba bola len nedávno ukončená. O vývoji a osude lietadla sa môžete dočítať viacej napríklad tu.
29. apríla 1988 sa uskutočnil prvý let B747-400. Lietadlo s registráciou N401PW bolo prvým z verzie nadväzujúcej na variantu B747-300, avšak s 10% úsporou nákladov vďaka účinnejším motorom a doletom vyšším o 1000 námorných míľ (1850 kilometrov). Na vyváženie, viacej o „Jumbe“, jeho vývoji a histórii, sa môžete dozvedieť tu.
28. apríla 1988 sa udiala nehoda letu 243 leteckej spoločnosti Aloha Airlines, pri ktorej došlo na Boeingu 737-200 registrácie N73711 k explozívnej dekompresii sprevádzanej dezintegráciou stien a stropu trupu za pilotnou kabínou. Následkom nehody zahynula vedúca kabíny, ktorá bola počas dekompresie vymrštená z kabíny. Zvyšku posádky sa podarilo núdzovo pristáť na letisku Kahului na ostrove Maui. Vyšetrovanie určilo ako príčinu nehody kombináciu korózie a únavy materiálu, ako aj zlyhanie údržby. Nehoda vyvolala zásadné zmeny v pravidlách údržby a kontroly opotrebenia lietadiel.