Nedeľník 18/2024 vám prinesie informáciu o plánovanom rozširovaní letiska v Dubaji, pozrieme sa na zmeny v prevádzkovateľovi maďarského nákladného Airbusu A330F a spomenieme aj smutný koniec Airbusu A380 spoločnosti Korean Air.
Zmeny v prevádzke nákladného Airbusu A330 prevádzkovanom maďarskou vládou
Už minulý rok sme písali o nákladnom Airbuse A330F, ktorý vlastní maďarská vláda a prevádzkuje ho pod hlavičkou spoločnosti Hungary Air Cargo letecká spoločnosť Wizz Air. Všetko nasvedčuje tomu, že spolupráca maďarskej vlády a leteckej spoločnosti Wizz Air na prevádzke tohto lietadla bude ukončená a prevádzku lietadla prevezme novozaložená letecká spoločnosť Hungary Cargo Airlines. Letecká spoločnosť začala hľadať špecialistov na prevádzku tohto typu lietadla.
Lufthansa Cargo spustila novú nákladnú linku
Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Lufthansa Cargo, zahájila pravidelné lety z Frankfurtu do Rigy. Na lety je nasadzovaný nákladný Airbus A321F. Riga sa stala prvou destináciou v Pobaltí.
Rozširovanie letiska v Dubaji
Dubaj plánuje investíciu približne 35 miliárd amerických dolárov v období najbližších 10 rokov na výrazné rozšírenie letiska Al Maktoum International Airport (DWC). Cieľom je letisko, ktoré bude prevádzkovať 5 paralelných vzletových a pristávacích dráh. Letisko bude mať 400 brán na odbavenie lietadiel. Plánovaná kapacita letiska je 260 miliónov cestujúcich a 15 miliónov ton tovaru ročne. Rozloha budúceho letiska je 70 kilometrov štvorcových.
Thai Airways už nemá Airbusy A380
Letecká spoločnosť Thai Airways podľa registra lietadiel už nevlasntí žiaden Airbus A380. Všetkých 6 lietadiel bolo predaných ešte v septembri minulého roka neznámemu kupcovi. Rovnako nie je známa ani predajná cena. Letecká spoločnosť prevzala Airbusy v období od septembra 2012 do konca novembra 2013.
Smutný koniec jedného z Airbusov A380
Airbus A380 leteckej spoločnosti Korean Air registrácie HL7613 sa dočkal smutného konca. Potom, ako toto lietadlo bolo v dôsledku pandémie COVIDu uzemnené v roku 2020, došlo k jeho zošrotovaniu. Lietadlo je staré len 13 rokov. Šrotovanie prebieha na letisku Incheon.
Air Canada testuje nový spôsob deicingu krídel
Kanadská letecká spoločnosť Air Canada, ktorá prevádzkuje flotilu 36 lietadiel rodiny Airbus A320, testuje zaujímavú novinku. V prípade sneženia respektíve zhoršených poveternostných podmienok v zime musia byť krídla a trup lietadiel zbavované námrazy, snehu a ľadu pomocou nástreku horúcej vody a chemikálií. To si vyžaduje špeciálne stojiská na letiskách, použitie špeciálnych vozidiel a navyše môže hroziť možnosť kolízie mechanizácie s lietadlom. Tomu sa snaží predísť novinka, ktorú poznáme z kuchýň v našich domácnostiach. Jedná sa o fyzikálny jav elektromagnetickej indukcie ktorú nájdeme v indukčných varných platniach. Krídla testovaného lietadla sú vybavené pásikmi, ktoré sa vďaka elektromagnetickej induckcii zahrievajú a dochádza k odmrazovaniu plôch krídel. V prípade, že sa tento test osvedčí, nasadenie technológie indukcie výrazne zníži dopady odmrazovania na životné prostredie.
Z histórie
5. mája 2005 sa uskutočnil prvý let lietadla typu Dassault Falcon 7X.
3. mája 1976 uskutočnil Boeing 74SP leteckej spoločnosti Pan Am let okolo sveta v rekordnom čase 46 hodín.
3. mája 1961 sa premenovala spoločnosť Boeing Airplane Company na Boeing Company