Nedeľník 32/2022 vám prináša krátky prehľad Q2 v letectve,rozšírenie bázy Wizzairu vo Varšave a aj informáciu o predaji spoločnosti Atlas Air.
Úspech letnej sezóny 2022
Viacero aeroliniek hlási návrat k ziskom po zverejnení ich štvrťročných správ za druhý štvrťrok 2022. Lufthansa Group označila ich výsledky po vyšplhaní sa na zisk 393 miliónov EUR ako “vzostup dopytu po letenkách”. Singapore Airlines sú za druhý kvartál v prevádzkovom zisku 402 miliónov dolárov, čo firma označuje za druhý najlepší výsledok v histórii aerolinky. Swiss International Airlines oznámili prevádzkový zisk 67 miliónov švajčiarskych frankov za prvý polrok 2022 a IAG, International Airlines Group, hlásia zisk 293 miliónov EUR za druhý štvrťrok. Zisky, s ktorými nikto zopár mesiacov dozadu nečakal, prichádzajú aj napriek súčasným výzvam v leteckej doprave, akými sú nedostatok personálu a s ním spojená nevyhnutnosť úprav letového poriadku.
Letná sezóna je mimoriadne silná; aerolinky sú však opatrné v predpovediach na nadchádzajúce obdobie a s ním spojenými neistotami trhu, ktorými sú stúpajúca inflácia, vzrast cien energií a celková neistota na ekonomickom trhu. Ryanair, ktorý v mesiaci júl prepravil rekordných 16,8 milióna pasažierov, tento týždeň oznámil, že nezverejní tradičnú správu s celoročnou predpoveďou, a to práve kvôli neistotám trhu, ktorý aerolinka označila ako krehký.
Rozšírenie bázy Wizzair vo Varšave
Wizzair sa na varšavskej báze chystá pridať štyri nové linky s platnosťou o decembra – a to do Valencie, Akaby, Benátok a Bilbaa. Aerolinka taktiež plánuje zvýšiť frekvencie letov do Alicante, Barcelony, Bazileja, Kutaisi a Malagy. Báza vo Varšave by sa mala rozšíriť na deväť lietadiel.
S Emirates zo Stanstedu
Aerolinka obnovila spojenie s londýnskym Stanstedom, ktoré bolo prerušené od konca marca 2020. Linka do STN predstavuje pre Emirates po Heathrowe a Gatwicku tretie letisko v rámci Londýna. Emirates momentálne prevádzkuje deväť letov denne medzi Dubajom a londýskymi letiskami – jedno spojenie denne je nalietavané na STN, dve na LGW a šesť na LHR.
B777F pre Air Canada Cargo
Air Canada oznámila objednávku dodatočných dvoch B777F, ktoré by mali byť dodané v roku 2024 a posilnia tak rastúcu flotilu nákladných lietadiel prevádzkovateľa. Air Canada Cargo má momentálne v prevádzke dve B767 konvertované na nákladnú verziu a ďalšie dve priamo z továrne by mali vstúpiť do prevádzky na budúci rok. Ostatných šesť B767 v nákladnej verzii by malo byť pridaných v priebehu nasledujúcich pár rokov.
Predaj Atlas Airu
Spoločnosť Apollo Global Management kúpi aerolinku Atlas Air Worldwide (5Y). Akvizícia bola dohodnutá vo výške troch miliárd dolárov. Podľa štvrťročnej správy z druhého kvartálu vykázala aerolinka pokles zisku o 18% kvôli zvýšeným nákladom na palivo, ako aj o 26% vyššie náklady na mzdy zamestnancom. Atlas Air je známa ako letecká spoločnosť s najvyšším počtom nákladných lietadiel B747.
Nástup a výstup pasažierov cez servisné dvere
IndoGo, najväčšia indická aerolinka, spustila nástup a výstup pasažierov cez tretie, servisné dvere lietadla. Kým bežný nástup alebo výstup pasažierov prebieha na ľavej strane lietadla, pravá strana lietadla slúži ako servisná – na nakladanie cateringu a nákladu, respektíve batožiny, ako aj tankovanie paliva pre väčšinu typov lietadiel. Aerolinka si od novej metódy sľubuje rýchlejší prestoj a skrátenie celkovej doby na zemi o tri až päť minút na jednu otočku.
Amoniak ako alternatívne palivo?
NASA podporí päťročný výskumný program, počas ktorého bude mať simulačný softvér od spoločnosti Ansys za úlohu skúmať chemickú kinetiku a správanie sa amoniaku v rámci leteckej pohonnej jednotky. Výskum bude simulovať zložené chemické reakcie pozostávajúce z odparovania sa kvapalného amoniaku vo výmenníkoch tepla, prenos tepla, ako aj spaľovanie amoniaku a vodíku vo vzduchu. Amoniak, zlúčenina vodíka a dusíka, by sa mohol stať dôležitou látkou pre alternatívne palivá. Výskum bude vykonávať tím z University of Central Florida.
Výlet do histórie
1.augusta 1997 bola úspešne ukončená fúzia spoločností Boeing a McDonnell Douglas.
2.augusta 2013 sa do prevádzky spoločnosti British Airways dostal typ A380. Prvým letom „Superjumba“ vo farbách BA bola linka z Heathrowu do Frankfurtu.
4.augusta 2014 ukončila svoju prevádzku nízkonákladová letecká spoločnosť Dobrolet, ktorá bola subsídiou Aeroflotu.
6.augusta 1986 sa z britského Woodfordu uskutočnil prvý let prototypu ATP od výrobcu British Aerospace.