Nedeľník týždňa 46 prináša novinky z Číny, info o rekordných ziskoch Ryanairu, objednávkach nákladnej verzie B777F, letoch na Antarktídu, ako aj tradičný výlet do histórie. Prajeme príjemné čítanie 🙂
Nové typy na čínskom trhu
CAAC, čínsky letecký úrad, schválil počas leteckej prehliadky v Zhuhai certifikáciu pre typy ATR 42-600 a Embraer E190-E2. Výrobca ATR očakáva v dohľadnej dobę potvrdenie objednávky niekoľkých kusov lietadiel, ako aj prepokladá dopyt na čínskom trhu po regionálnych typoch lietadiel s počtom sedadiel pod 100. V Číne je zastúpenie menších typov lietadiel zhruba 2,5% kým celosvetový priemer činí 25%. Naopak, výrobca Embraer dúfa, že schválenie jeho typu pomôže schváleniu vyššej rady E195-E2. Z menších regionálnych lietadiel je v Číne certifikovaný typ COMAC ARJ21 a C919. Výrobca Airbus sa takisto zaujíma o podiel na trhu a hľadá možnosti certifikácie pre typ A220.
Rekordné zisky Ryanairu
Ryanair vykázal za prvý polrok tohto roku rekordný zisk, a to vo výške 1,37 miliardy eur. Činí to viac ako predchádzajúci rekord vo výške 1,29 miliardy eur pochádzajúci z roku 2017. Aerolinka naviac prepravila do 30. septembra 95,1 milióna pasažierov, čo je o 143 % viac ako 39,1 milióna pasažierov prepravených vlani za rovnaké obdobie. Vyťaženosť aerolinky sa tento rok zvýšila na 94 %, čo je o 15 bodov viac ako 79 % v minulom roku. Celkové príjmy Ryanairu do septembra 2022 boli 6,62 miliardy EUR v porovnaní s 2,15 miliardami EUR v roku 2021, čo predstavuje nárast o 207 %.
Nákladné 777 pre SilkWay a Emirates
Azerbajdžanskí Silk Way West Airlines sfinalizovali objednávku na dva 777-8 s opciou na ďalšie dva kusy. Stali sa tak prvým zákazníkom pre typ v euroázijskom regióne.
Emirates pod značkou Emirates SkyCargo pridajú do svojej nákladnej flotily ďalších päť B777F. Objednávka sa odhaduje na 1,7 miliardy dolárov. Emirates má momentálne 11 kusov B777F a boli prvým zákazníkom pre verziu typu.
Lety do Antarktídy
S nadchádzajúcou letnou sezónou na južnej pologuli sa začínajú rozbiehať lety prevážajúce výskumníkov do Antarktídy. O lete HiFly na Antarktídu sme priniesli samostatný článok v priebehu týždňa.
Do Antarktídy vypravila svoj Boeing 737 MAX aj letecká spoločnosť Smartwings. Pre typ to bola zároveň celosvetová premiéra na antarktickom kontinente. Let sa začal v nórskom Osle a s medzipristátím v čadskej N’Djamene smeroval do Kapského Mesta. Odtiaľ to bol už „len“ šesťhodinový skok na Antarktídu. Lietadlo sa na prestoji nezohrialo dlho (ak sa to vôbec na Antarktíde dá nazvať zohriatím) a po dvoch hodinách na zemi sa vydalo naspäť do Osla cez Kapské Mesto. Let priviezol členov Nórskeho polárneho inštitútu. Video z letu je k nahliadnutiu tu.
Antarktické pristátie zažil po prvýkrát vo svojej histórii aj typ Il-76, a to konkrétne spoločnosti Volga-Dnepr Airlines, ktorý pristál na ruskej Progress Station na Antarktíde dňa 7. novembra. Lietadlo taktiež vzlietlo z Kapského Mesta a v trvaní letu šesť a pol hodiny preletelo 5 300 km smerom na výskumnú stanicu. Na palube bolo 82 pasažierov a šesť a pol tony nákladu.
Výlet do histórie
9.novembra 1980 uskutočnila aerolinka Dan Air na lietadle registrácie G-BDIV posledný komerčný let pre typ de Havilland Comet.
8.novembra 2020 uzavrelo svoje brány berlínske letisko Tegel. Poslednou odlietavajúcou aerolinkou bola spoločnosť Air France.
7.novembra 2001 uskutočnila Sabena svoj posledný let. Let číslo SN690 bol prevádzkovaný na type A340-300 (OO-SCZ) z Abidjanu (ABJ) cez Cotonou (COO) do Bruselu. Belgická vlajková aerolinka existovala od roku 1923.
Tags: ATR 42-600 B777F Boeing 737 Bombardier Embraer E190-E2 Emirates HiFly Il-76 nedeľník Ryanair SmartWings