V nedeľníku 49/2022 sa pozrieme na plány Saudskej Arábie na vybudovanie nového megaletiska, spomenieme rošády leteckých spoločností s lietadlami a povieme si aj niečo o nákupoch Croatia Airlines.
Bude mať Saudská Arábia nové hlavné letisko?
Jeho veličenstvo Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al-Saud ohlásil, že do roku 2030 dôjde k transformácii letiska v Rijáde na nové megaletisko. Jeho názov bude Medzinárodné letisko kráľa Salmana – King Salman International Airport. Letisko má mať rozlohu viac než 57 kilometrov štvorcových a šiesť dráh. Plánovaný počet odbavených cestujúcich je 120 miliónov v roku 2030. Plány na výstavbu veľkolepého letiska sú súčasťou plánu Mohammeda bin Salmana na diverzifikáciu ekonomiky a odklon od výhradných príjmov kráľovstva z ťažby ropy a zemného plynu. Plán rovnako zahŕňa vznik novej národnej leteckej spoločnosti RIA. Predstavitelia Saudskej Arábie už zahájili jednania s Airbusom a Boeingom o pláne vybudovať novú flotilu. Bude zaujímavé sledovať rozvoj, hlavne v porovnaní s konkurentami Emirates a Qatar Airways.
Už čoskoro možno nebudeme vypínať svoje mobily počas letu
Európska komisia oznámila, že začína s adaptáciou legislatívy na používanie sietí 5G počas letu. Cieľom je sprístupniť možnosť použitia služieb GSM siete 5. generácie prostredníctvom inštalácie tzv. pikobubiek, ktoré by 5G signálom pokrývali palubu lietadla. Prenos hovorov a dát by následne prebiehal prostredníctvom satelitného pripojenia.
Rošády s lietadlami
Zvýšenie dopytu po prepade v období kovidu sa spája s opätovným navyšovaním kapacít na jednotlivých linkách a k návratu k predkovidovému obdobiu. Letecké spoločnosti preto „oprašujú“ svoje zakonzervované lietadlá a pripravujú ich na znovuzapojenie do prevádzky. Austrálsky Qantas už takto zapojil 5 z 10 pôvodných Airbusov A380. Šiesty Airbus A380 registrácie VH-OQA sa pripravuje na návrat v týhto dňoch. Je zaujímavé, že toto lietadlo bolo Qantasu dodané ako prvé z objednaných Airbusov A380.
Nemecká Lufthansa rovnako začala s znovuzapojením svojich Airbusov A380 späť do flotily. Prvý z Airbusov, ktorý bol uskladnený na letisku v Teruel preletel tento týždeň do Frankfurtu, kde sa podrobí dôkladnej inšpekcii a testom, aby sa v lete budúceho roku zapojil do prevádzky. Zaujímavosťou je, že let Airbusu A380 prebiehal v maximálnej výške 30.000 stôp a pri nízkej rýchlosti. Tieto opatrenia boli oprávnené, nakoľko lietadlo letelo s vytiahnutým podvozkom, pretože na letisku v Teruel nebolo možné vykonať test zatiahnutia podvozku. Ten bol vykonaný až po prílete do Frankfurtu.
Opačné problémy rieši spoločnosť SAS, ktorá tento týždeň poslala na uskladnenie svoj prvý Airbus A350 (SE-RSC). Čoskoro bude pravdepodobne nasledovať druhý Airbus A350 (SE-RSB). V prípade AS sa jedná o problémy spôsobené zlou hospodárskou situáciou dopravcu.

Airbus A380 spoločnosti Lufthansa na letisku v Teruel (c)Lufthansa
Spoločnosť MSC Air Cargo prevzala svoj nákladný Boeing
Spoločnosť MSC Air Cargo prevzala prvý Boeing 777-200F v livery MSC. Lietadlo patrí spoločnosti Atlas Air, ktorá ho bude prenajímať MSC Air Cargo v režime ACMI nájmu. Lietadlo bude nasadzované na lety medzi Čínou, USA, Mexikom a Európou.
- Boeing 777-200F spoločnosti MSC Air Cargo (c)MSV Air Cargo
- Boeing 777-200F spoločnosti MSC Air Cargo (c)MSV Air Cargo
- Boeing 777-200F spoločnosti MSC Air Cargo (c)MSV Air Cargo
- Boeing 777-200F spoločnosti MSC Air Cargo (c)MSV Air Cargo
Croatia Airlines boli na nákupoch
Chorvátska letecká spoločnosť Croatia Airlines podpísala objednávku na 6 lietadiel typu Airbus A220-300. Spoločnosť má v pláne prenajať si ďalších 9 Airbusov A220-300, čím sa dostane na celkovo 15 nových lietadiel.

Airbus A220-300 Croatia Airlines (c)airbus.com