Sobota, 27.január 2007, 16 hodín 27 minút. V Prahe pristálo lietadlo spoločnosti SkyEurope Airlines.
V tom čase nič nezvyčajné, nakoľko Praha bola jednou zo základní tejto slovenskej spoločnosti. Tento prílet bol ale napriek tomu v niečom výnimočný… Toľko zatiaľ na úvod a poďme poporiadku.
V tom čase SkyEurope preberal nové lietadlá Boeing 737-700 priamo od výrobcu na letisku Seattle King County International Airport. Preberanie lietadla s registráciou OM-NGG nebolo výnimkou.
Štandardne boli medzipristátia na ceste domov na dotankovanie paliva plánované na Islande, v Keflaviku. V prípade, ak by všetko prebiehalo lepšie ako sa očakávalo, piloti sa pohrávali s myšlienkou doletieť aj ďalej, napr. do Kodane.
Peter Pelec (kapitán OM-NGG): „S nápadom zmeniť trasu nášho letu z pôvodných obvyklých medzipristátí v Keflaviku som sa pohrával v tom čase už dlhšie. Rozhodnutie dotiahnuť to ďalej padlo už v Seattli pri bežných debatách a hlavne po kontrole počasia po trati, ktoré vyzeralo priaznivo, najmä čo sa týkalo vetra v druhej časti trate.“
Na to, aby sa niečo podobné dalo vôbec zrealizovať, muselo „hrať do kariet“ posádke viacero faktorov. Jedným z nich bolo napr. palivo. To, ktoré sa ráno tankovalo do NGGéčka, bolo chladnejšie ako obvykle :-)) Cisterna s palivom bola (asi) zaparkovaná v kopcoch pri Mount Rainier. :-)) Podchladené palivo malo z toho dôvodu vyššiu specific gravity. Namiesto obvyklých 20,700 kg sa podarilo ráno natankovať takmer 21,000 kg!
Samozrejme okrem paliva bolo potrebné pred každým letom preveriť počasie na plánovanej trati, NOTAMy, letový plán.
Pred samotným letom posádka požiadala loadmaster-a na letisku, aby náklad a batožinu naložili do zadnej časti nákladného priestoru nového Boeingu . Dôvodom bola snaha o dosiahnutie zadného optimálneho vyváženia, ktoré sa rovná nižšej spotrebe.
P. Pelec: „Rovnaké pokyny dostali aj mechanici a celý delivery team. Zdržovať sa počas letu v zadnej časti lietadla, používať zadné toalety atď.“
Pri dodávacích letoch boli dve letové posádky. V OM-NGG to boli P. Pelec a M. Medzihradský, v zálohe s J. Pivarčim a I. Halandom. Na palube sa nachádzali aj Táňa Pelecová a CEO SkyEurope Airlines – Jason Bitter.
Pushback bol v čase 06:11 UTC a vzlet potom o 06:17 UTC.
P. Pelec: „Let začal štandardne, bolo už po zotmení, v priestore Seattlu a Vancouvru relatívny kľud na frekvencii. S Mirom sme sa hneď po štarte dohodli, že požiadame rovno FL410, i keď ešte nebola vtedy vzhľadom na váhu optimálna, nechcel som však risknúť, že by sme ju neskôr nad Calgary nedostali. A tak sme v koordinácii so Seatllom a Vancouverom tú hladinu dostali.“
Letový plán mala posádka podaný z Boeing Field (KBFI) do Keflaviku (BIKF). Let prebiehal pokojne a piloti stále diskutovali o tom, kam sa im podarí doletieť. Počasie bolo na ich strane, teploty v hladinách nízke a to znamenalo aj nižšiu spotrebu paliva. Akonáhle mal nastať správny čas a priaznivé podmienky, boli pripravení požiadať o zmenu destinácie.
P. Pelec: „V prvej časti nám vietor príliš do karát nehral, zväčša mierny protivietor, občas z boku. Čo ma však tešilo, bola spotreba paliva. NGG-éčku som až dokonca považoval za najlepšiu zo všetkých, pretože mala skutočne najnižšiu spotrebu z celej flotily, i keď sa tu bavíme o drobných kilách paliva. Na 10tich hodinách sa to ale prejaví.“
Keď sa OM-NGG blížilo ku Grónsku, vietor sa pomaly začal meniť. Vtedy sa posádka rozhodla požiadať o zmenu destinácie z plánovaného Keflaviku na Kodaň a ich žiadosti bolo vyhovené. Ale nastal menší problém. Vonkajšia teplota bola -74°C, dobrá pre spotrebu paliva. Avšak pri takejto teplote sa aj palivo dosť ochladilo a ukazovateľ teploty paliva klesal. Pomaly sa blížil k hodnote -40°C, ktorá je limitom, kvôli zamŕzaniu paliva. Ak by ukazovateľ neprestal klesať, boli by nútení letieť do nižšej letovej hladiny, kde by bola vyššia teplota, ale aj vyššia spotreba.
P. Pelec: „Dostali sme však nápad zvýšiť rýchlosť, čo spôsobí ohrev krídiel. Teplota prestala klesať, zastavila sa niekde na mínus 39,5°C. Len spotreba paliva sa nám mierne zvýšila, to ale našťastie vykompenzoval zosilnený zadný vietor.“
Cez systém ACARS posádka oznámila, že letí do Kodane. V hlavách pilotov však stále behali myšlienky, či by nedokázali doletieť až do Prahy. Požiadali pre istotu Stavanger ACC, či by bolo možné (opäť) preplánovať letisko určenia, ak by potrebovali a taktiež si vyžiadali informácie o počasí na letiskách smerom do Prahy.
Po preladení na Copenhagen ACC obdržala posádka informácie o počasí vo „vysnívanej“ destinácii (Prahe) a okolitých letiskách. V Prahe boli snehové prehánky a znížené brzdné účinky, ale bol predpoklad na zlepšenie. Vietor sa tiež umúdril a fúkal rovno do chrbta vyše 120kts.
P. Pelec: „Keď som do FMSky zadal novú destináciu – LKPR – a spočítalo nám to, že sadneme s palivom nad minimom, nastalo vo flightdeck ticho. A veselé napätie. Po chvíľke mlčania som požiadal Copenhagen ATC o preplánovanie za letu – destinácia Praha. Povolené.“
OM-NGG dostalo skrátenie priamo na navigačné zariadenie HDO (Hermsdorf, na nemecko-českých hraniciach) a tým sa opäť ušetrilo trochu paliva.
Posádka však svoje plány nezdieľala aj s ostatnými členmi na palube, ktorí museli byť v zadnej časti lietadla 🙂 Piloti ich nechali v nevedomosti takmer až do pristátia. A to aj napriek tomu, že samotný CEO, p. Bitter, sa už niekoľkokrát nervózne spýtal kam letia, nakoľko leteli už viac ako 9 hodín. Dostal odpoveď, že sa dočká. A vtedy vraj zahlásil:
„God Bless you, guys, if you run out of gas.“ 🙂
V Prahe bolo počas príletu nakoniec krásne. Vyfúkané pofrontálne počasie. A tak piloti požiadali o vizuálne priblíženie na dráhu 31. Na nej pristálo OM-NGG presne po desiatich hodinách a desiatich minútach letu – 16:27 UTC.
P. Pelec: „Uťahaní, ale strašne veselí!.“
Údaje o prelete:
letová hladina: 41,000 stôp
rýchlosť: 0,78 Mach
vzletová hmotnosť: 61,400kg
Vďaka profesionalite a odhodlaniu, dokázala posádka našej slovenskej spoločnosti vytvoriť nový rekord – nonstop prelet Boeingu 737-700 v komerčnej konfigurácii.
Ale priatelia to nie je všetko. POKRAČOVANIE NABUDÚCE 🙂
Tags: Boeing Boeing 737 Boeing 737-700 OM-NGG SkyEurope Airlines