Aj lietadlá majú svoj dôchodok. Ten väčšinou nastane, keď je už prvádzka lietadla príliš drahá. Náklady na revízie, náhradné diela a opravy rastú s vekom lietadla. Dnes nastal čas odchodu do dôchodku aj pre Fokker 100 registrácie OM-BYC, ktorý lietal pod hlavičkou Leteckého útvaru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Fokker OM-BYC bol zaradený do letky 26.9.2016. Lietadlo vo VIP úprave slúžilo na prepravu ústavných činiteľov a na repatriačné lety. Lietadlo bolo vyrobené v roku 1991 s dvojicou motorov Rolls-Royce RR Tay 650-15 a svoj prvý let absolvovalo 23. novembra 1991 (testovacia registrácia PH-EZL). Následne bol 11. decembra dodaný American Airlines ako N1410E. U americkej spoločnosti slúžil do 16. augusta 2004 (necelých 13 rokov) a po vyradení zo služby bol uskladnený 19. augusta 2004 na letisku Mojave Air and Space Port. 31. augusta si ho zobrala kanadská spoločnosť Jetsgo (fungovala 2002 – 2005) a dostal registráciu C-GKZL. Po ukončení prevadzky kanadskej spoločnosti mal lietať pre Ford Motor Company, avšak tá si ho nakoniec neprevzala (N320K). Predposledným prevádzkovateľom bola rakúska firma International Jet Management, neskôr MJet, kde nosil imatrikuláciu OE-IID a bol jedným z troch lietadiel Fokker 100 v tejto spoločnosti.
Toľko k histórii tohto lietadla.
100 mesiacov a 16 dní bol Fokker súčasťou letky a mali sme možnosť ho vidieť na leteckých dňov vrámci Slovenska. Dnes vám prinášame zopár záberov z príletu z rozlúčkového letu po Slovensku.
Lietadlo bude odstavené na letisku v Bratislave a poslúži ako zdroj náhradných dielov pre druhý Fokker v letke – OM-BYB.
- Posledný nízky prelet Fokkra 100 OM-BYC ponad dráhu 04/22
- Vodná slávobrána pre OM-BYC
- OM-BYC roluje na stojánku
- OM-BYC roluje na stojánku
- Fokker 100 OM-BYC krátko po svojom poslednom prílete
- S Fokkrom sa prišiel rozlúčiť aj generálny riaditeľ letiska v Bratislave
- Fokker 100 OM-BYC vo VIP úprave
- Fokker 100 OM-BYC vo VIP úprave